Venstre og SP satser sterkt på kollektivtrafikken

Venstre og SP satser sterkt på kollektivtrafikken i de to partienens forslag til fylkesbudsjett for 2013
– Nå må vi komme over fra prat til handling når det gjelder utbygging av Ringeriksbanen, sier Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Venstre og Sp la i dag fram et offensivt, men ansvarlig budsjettforslag for fylkeskommunen i 2013.

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

– Samtidig som vi er offensive, vil vi sikre fortsatt god økonomistyring i fylkeskommunen, sier Venstres medlem i fylkesutvalget Runolv Stegane.

Venstre mener nå at vi må komme fra prat til handling når det gjelder utbygging av Ringeriksbanen og la sammen med Sp fram forslag om å starte et selskap for utbygging av Ringeriksbanen og samtidig sette av en million kroner til prosjeketet i 2013:
” Det tas umiddelbart nytt initiativ overfor Regjeringen for å få godkjent opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet. jf. tidligere vedtak i fylkestinget i 2008 og 2009. Det settes i første omgang av 1 million kroner til arbeidet (2013)”
Forslaget fikk kun stemmene til V og Sp.

Samtidig som V og Sp la fram et langt mer ansvarlig budsjettforslag i forhold til fylkesrådmannens forslag enn det posisjonen i fylket (H, Frp og KrF) foreslo de to pariene også å øke bevilgningene til kollektivtrafikk med 6 millioner kroner.

– Det er jo litt oppsiktsvekkende at det er Venstre og Sp som i størst grad legger opp til god økonomistyring og ligger nærmest rådmannens faglige vurderinger og forslag. Fylkeskommunen står framfor enorme investeringer i årene framover. Derfor er det viktig å styre mot solide overskudd, slik at vi får mindre behov for låneopptak, sier Runolv Stegane (V)

Venstre og Sp slutta seg for det meste til rådmannens forslag i 15 punkter, men foreslo 11 punkter i tillegg:

Forslag fra Senterpartiet og Venstre
Budsjett 2013- Handlingsprogram 2013-2016

Pkt. 1-8 som rådmannens forslag

Endring pkt. 9:
Hovedutvalget for utdanning vedtar, innenfor den årlige budsjettrammen, oppretting, nedlegging eller konvertering av hele utdanningsprogram i regionene.
Det samme gjelder for å opprette, nedlegge, konvertere og gjøre skoletilbud søkbare innenfor de utdanningsprogram som er vedtatt i regionene i Buskerud.

16. Rammen til Buskerud Kollektivtrafikk økes med 6 millioner kroner i 2013, bla. for å følge opp vedtatt Kollektivtransportplan og unngå økning i pris for ungdomskortet utover normal prisstigning. Kveldsruten til Sigdal opprettholdes på dagens nivå i 2013.

17. Plan for endret klinikkstruktur for tannhelsetjenesten i Buskerud FKF, skal forelegges fylkestinget for politisk behandling før investeringsrammen for 2013 økes (med 1 million kroner)

18. Det tas umiddelbart nytt initiativ overfor Regjeringen for å få godkjent opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet. jf. tidligere vedtak i fylkestinget i 2008 og 2009. Det settes i første omgang av 1 million kroner til arbeidet (2013)

19. Det tas nytt initiativ overfor Regjeringen med krav om at nasjonalanlegget for skiflyging i Vikersund sikres midler til investering og drift gjennom statsbudsjettet.

20. Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse får i oppdrag å utrede et offentlig skulpturprosjekt over hele Buskerud, etter modell av Skulpturprosjekt Nordland.

21. I forbindelse med planlegging av større fylkesvegprosjekter tas det inn i anbudsgrunnlaget et krav om kunstnerisk innslag i prosjektet. Nivå på dette avklares gjennom sak i Hovedutvalget for samferdsel i løpet av 2013.

22. Tilskudd til verneverdige bygninger (private) økes med kr. 100 000 årlig i perioden 2013-2016.

23. Fylkestinget og alle fylkeskommunale organer vedtar å praktisere “mer offentlighet” som prinsipp. Det er viktig at dette prinsippet etterleves i hele organisasjonen.

24. Fylkestinget forutsetter at Høgskolen i Buskerud legger til rette for vekst og utvikling ved Høgskolens tre avdelinger, jf. partnerskapsavtalen.

25. Buskerud fylkeskommune skal være en pådriver for at fylkeskommunale prosjekter fortrinnsvis skal bygges i tre (massiv tre) Å bygge i tre krever langt mindre energi enn bruk av andre materialer, og det gir i tillegg en positiv klimaeffekt i form av binding av CO2

26. Fylkeskommunen sørger for tilgang til nødvendig programvare til elevenes PCér som sikrer at elevene (spesielt i matematikk) får tilgang til kalkulatorer gjennom gratis programvare.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**