Venstre glad for trolley-vedtak

Nestleder i samferdselsutvalget, Alf Helge Greaker (V) er glad for et tverrpolitisk ønske om å ikke avvikle trolleybussen uten videre: – Det er bare én måte å behandle denne saken på , og det er den skikkelige måten, noe dagens vedtak om å videreføre kvalitetsavtalen åpner for.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

– Det viktige fremover nå blir å løfte blikket, fra å stirre seg tullete på driftsutgifter, til å se på blant annet totale livsløpskostnader, samfunnsgevinsten i null-utslippsbusser og sparte dieselutgifter.

Alf Helge miniportrett juni

Foto: ukjent

Velger man i løpet av perioden å videreføre trolleybusser etter 2018 betyr det implisitt en utvidelse. En del av arbeidet nå blir å utrede hvor en eventuell utvidelse av linjenettet bør skje. Kanskje Fyllingsdalen først, kanskje Sædalen, kanskje Laksevågneset. Nå til våren skal politikerne på skolebenken og bli innført i konseptet trolleybuss, og jeg har spilt inn at fylket skal markere den europeiske trolleybussdagen i oktober også.

Dette er en viktig sak for Venstre som holder løftene sine fra valget.

Les hele saken på bt.no

Alf Helge Greaker