Trenger lavere tempo på oljeutvinningen

Venstre vil ha lavere utvinningstempo på norsk sokkel. – Regjeringens satsing på olje- og gass er uansvarlig og kortsiktig, sier Terje Breivik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Mens Venstre vil ha lavere utvinningstempo, sier Høyre det er uaktuelt å la olje- og gass­ressurser bli liggende urørt på norsk sokkel, skriver BT i dag.

Terje Breivik

Foto: Kåre Pettersen

Ifølge den siste årsrapporten fra det internasjonale energibyrået IEA, må to tredjedeler av klodens kjente reserver av kull, olje og gass bli liggende urørt dersom verden skal nå det såkalte togradersmålet.

- Vi kommer til å foreslå tiltak som kan dempe utvinningstakten på norsk sokkel, sier Breivik. I det første utkastet til nytt Venstre-program for den neste stortingsperioden, heter det at «Norge må ta sitt ansvar for redusert utvinning og bruk av fossil energi».

- Klimaforliket i Stortinget viste at vi oppnådde mer sammen med Høyre og Frp enn de rød-grønne regjeringspartiene var villige til, sier Breivik på spørsmål om dette er mulig å oppnå med Frp og Høyre.

Venstres nestleder Terje Breivik snakker heller om havvind og bølgekraft enn gass, når det handler om norsk energifremtid.

- Den rød-grønne regjeringen legger alle eggene i olje- og gasskurven. Norge må bli et foregangsland for å løse klimautfordringen. Vi kan ikke fortsette å stikke hodet i sanden, slik dagens regjering gjør. Norge må lære av Danmark og Tyskland når det gjelder å få opp fornybarandelen. Vi må få på plass fullskala pilotanlegg for offshore vind og andre fornybare kilder, sier han.

Les hele saken på side 11 i Bergens Tidende ondag 14. november

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**