Jøder, homofile, muslimer, kristne, halte og andre utskudd

Dersom det er meningsflertallet som skal bestemme i alle enkeltsaker, så har vi all grunn til å frykte for fremtiden. Dette mener Venstre-medlem Kjell Hausmann.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kongens fortjenstmedalje i sølv

Foto: TomEG (Wikimedia Commons)

Helvete brøt løs. Trond Ali Linstad skulle få tildelt Kongens fortjenestemedalje i sølv. Dette ble stoppet. Linstad er grunnlegger av Urtehagen, lege og muslim. Det var alt arbeidet forbundet med Urtehagen han skulle få Kongens fortjenestemedalje for. Slik gikk det altså ikke.

Linstad har uttalt seg negativt om Israel. Lindstad har i tillegg hevdet at sionistene har uforholdsmessig stor makt i verden, spesielt i USA. Han brukte den generelle betegnelsen jøder flere ganger i skrivet sitt. Det stopper imidlertid ikke der. Linstad mener at homofili er å anse som avvik. Dette er i sum (?) tilstrekkelig til å utsette utdelingen av Kongens fortjenestemedalje. Kanskje den også blir trukket tilbake, dersom det viser seg mulig?

Undertegnede finner gruppetenkningen til Linstad vedrørende jøder svært provoserende. Til og med idiotisk. Det samme gjelder hans syn på homofile. At Linstad er kritisk til politikken Israel fører overfor palestinerne, det finner jeg sympatisk. Hva jeg måtte mene er imidlertid totalt uinteressant.

Dersom vi noen gang skulle komme dit at flertallet av innbyggerne i Norge støtter Palestina, så vil eventuelle medaljer til venner av Israel måtte bortfalle? Hvis et flertall av landets innbyggere skulle snu, slik at vi om 15 år har et flertall som hevder homofile som avvikere, så kan ikke homofile få medaljer? Kan abortmotstandere om få år oppleve at deres meninger er diskvalifiserende når det kommer til arbeid eller tillitsverv? Kan det samme bli tilfelle for personer som er motstander av ultralyd? De mannfolkene som mener at kvinnens plass er i hjemmet, er det plass til dem i Norge? Den dagen vi kommersialiserer all vår kunnskap om gener, vil jeg risikere å bli et utskudd fordi jeg ønsker en kontroll med dette?

Kvinneforkjemperne ønsket vel like muligheter og rettigheter for absolutt alle da de startet sin kamp? Da homofile endelig begynte å bli tatt på alvor, så var vel ikke målet at religiøst konservative en dag skulle tvinges til taushet? Tidligere utdelinger, hva skal skje med dem? Krigshelter for eksempel, som har fremvist forvrengte holdninger til våre nye landsmenn, skal medaljene deres inndras?

Tirsdag 13. november 2013 fikk altså ikke Linstad utdelt medaljen han var innstilt til. Linstad mener feil, og han våger (eller våget?) å uttrykke meningene sine. Nasjonen Norge vil ikke akseptere hans forståelse av verden. Vi vil heller ikke godta at Linstad finner svar på sentrale spørsmål i sitt eget liv, i Koranen.

Det var en hel del mennesker som var møtt opp for å feire at Linstad og Urtehagen skulle få Kongens fortjenestemedalje. Menn, kvinner, barn, unge og gamle fikk da vite akkurat hvor skapet skal stå i det demokratisk ensartede Norge. Tirsdag 13. november 2013 valgte vi å møte mangel på toleranse med mangel på toleranse. Vi gjorde det unisont!

Kjell Hausmann
Medlem, Drammen Venstre