Å skrive både nynorsk og bokmål hever språkkompetansen

Personer som ofte skriver nynorsk, leser bokmål raskere enn andre, viser en ny undersøkelse fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) som blir presentert på Språkrådets konferanse Språkdagen 2012 i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

— Internasjonal forskning har vist at personer som bruker flere språk, blir bedre til å oppfatte språklige uttrykk. Den nye undersøkelsen fra NTNU viser at personer som skriver både nynorsk og bokmål også får disse gevinstene. Dette understreker hvor viktig det er at skolen inspirerer elevene til å skrive på begge målformene våre, sier Arnfinn Muruvik Vonen, direktør i Språkrådet.

Det er professor Mila Vulchanova og Språktilegnelses- og språkprosesseringslaboratoriet ved NTNU som står bak undersøkelsen. Venstre hilser undersøkelsen velkommen.

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek

– Dette er et av argumentene vi har brukt lenge for at det er lurt at skolebarn lærer både nynorsk og bokmål, det sier Venstre-leder Trine Skei Grande til NRK.

Integreres i andre skolefag
Sidemålsopplæring skal fremdeles være en del av norskfaget og Venstre vil beholde egen karakter i sidemål.
Venstre vil dessuten at sidemål i større grad skal integreres i andre skolefag enn norskfaget, slik at elevene blir eksponert for begge målformer gjennom hele skolegangen. Venstre vil også vurdere å innføre sidemålsundervisning tidligere i utdanningsløpet enn på ungdomstrinnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**