Innlegg: Venstre på jobb for hele Agder

Venstres andrekandidat, Kristin Øygarden, vil på Stortinget – og hun vil representere hele Agder, ikke bare kysten og de større byene. Det skriver hun om i dagens Fædrelandvennen. – Jeg håper at bygd og by vil stå sammen og sørge for at vi får tak i de stemmene vi trenger for å gjøre en ordentlig jobb for Agder på Stortinget. Det trenger og fortjener landsdelen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I Fædrelandsvennen mandag 5. november kritiserer Bjørn Isachsen Venstres liste i Agder-fylkene, og mener Venstre er blitt et urbant parti uten tanke for distriktene og Agder utenom kysten. Han tar heldigvis feil, men jeg forstår bekymringen, og kan forsikre at vi kommer til å jobbe aktivt for hele distriktet, også for dem som ikke har havutsikt eller bor i by.

Agder-lista Kristin Øygarden

Når Venstre stiller med identiske lister både i Aust og Vest er det nettopp for å gjøre det lettere å jobbe for hele Sørlandet. Med det mener vi fra Sirdal i vest til Gjerstad i aust og Bykle i nord. Vi har felles utfordringer når det kommer til levekår, samferdsel og ikke minst gjennomslagskraft inn mot makta i hovedstaden. Det er dette som er motivasjonen min for å gå løs på dette arbeidet, og jeg håper alle som har et hjerte for Venstre vil være med å bidra for at vi kan nå felles mål for landsdelen.

Venstres kjerneverdier skiller ikke mellom hav og hei. Et positivt menneskesyn, der systemet er til for menneskene og ikke motsatt, er like viktig på bygda som i byen. En ansvarlig miljøpolitikk der vi tar konsekvenser av det vi i dag vet om klodens helsetilstand og jobber for å legge om til en bærekraftig utvikling, er ikke noe bare folk i byen er opptatt av. Å jobbe for en stat som ikke detaljstyrer og vanskeliggjør hverdagen for folk, er like viktig i små kommuner som i store. Med de store endringene som skjer i landbruket mener vi at modige og hardtarbeidende gründere kan utgjøre store forskjeller på små plasser, og det er i dag ingen andre partier som har en næringspolitikk som satser så mye på å gjøre det enklere for de små som Venstre gjør.
Samferdsel er viktig for hele Sørlandet, om enn på litt ulike måter. Jeg kommer selv fra en liten plass, og vet hvor provoserende det kan virke når folk i byen snakker om kollektivtransport, når busstilbudet mange steder består av en skolebuss som går to ganger om dagen. Men i Venstre er det lov å ha flere tanker i hodet på likt, slik at det går an å være opptatt av vei, togbane, buss og sykkel samtidig. Det skal gå an å bo der du bor, og det skal ikke være farlig eller umulig å komme seg på jobb så fort det ligger snø på bakken. Selvsagt må vi arbeide for å utbedre veinettet på Agder radikalt, og det tror jeg best vi kan gjøre hvis vi jobber samlet for Sørlandet.

Venstre er opptatt av kunst og kultur. Kultur kan også bety mye for stedsutvikling i lokalmiljøene, og gjøre at folk er stolte av identiteten sin, og stolte av heimplassen sin. Det har jeg selv sett på nært hold gjennom de årene jeg har jobbet frivillig med Eikerapen Roots Festival.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**