Det skal være lettvint å ta toget!

Styret i Eidsvoll Venstre har vedtatt en uttalelse om parkeringsavgift på parkeringsavgift på jernbanestasjonen: Flere steder i Oslo og Akershus innføres det nå parkeringsavgift ved jernbanestasjonen. Eidsvoll Venstre advarer mot løsninger som gjør det mindre attraktivt å ta toget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Fra 1. november er det blitt innført oblatparkering ved begge stasjonene i Eidsvoll. For å kunne sette fra seg bilen mellom kl 5 og 17, må man ha gyldig oblat. Dette får man dersom man har et kundenummer hos NSB, med andre ord dersom man har en periodebillett. Ordningen skal være innført for å sikre at pendlerne får parkert ved stasjonen, og for å unngå at parkeringsplassen benyttes av folk som ikke skal reise med toget.

Eidsvoll Venstre ser ikke bort fra at det enkelte steder kan være et problem at parkeringsplassen ved jernbanestasjonen benyttes av andre enn de reisende. Imidlertid mener vi at det er viktig å se på den enkelte stasjon før en slik ordning innføres. Noen steder vil parkeringsplassen ligge sentralt plassert, med avgiftsparkering alle andre steder enn ved jernbanen. Da kan oblatparkering være nødvendig. Imidlertid vil det andre steder være helt omvendt. Hverken Eidsvoll eller Eidsvoll Verk stasjoner er attraktive parkeringsplasser for andre enn dem som tar toget. Dertil kommer at alle andre parkeringsplasser i kommunen er gratis. Det er med andre ord innfartsparkeringen som er den første parkeringsplassen hvor det koster å betale.

For Eidsvoll Venstre er det viktig at det skal være enkelt å ta toget. Det skal være enkelt å sette fra seg bilen og gå over til kollektivt. I Eidsvoll finnes det knapt alternativer til bil for den som skal ta seg til toget. Det er få busser, og disse korresponderer bare delvis med toget. Bosetningen er spredt, og mange har flere kilometer til stasjonen. All kollektivtransport når et punkt hvor brukeren går over fra privat transport til kollektive reisemåter. Å ta penger av dem som parkerer ved stasjonen er å innføre en ekstraavgift for dem som velger å reise miljøvennlig. Det mener vi er dårlig miljøpolitikk.

Det er også slik at det ikke bare er pendlere som reiser med toget. Mange har kurs i Oslo, dagsturer og andre grunner til å reise med toget. Daglig selges rundt 80 dagskort ved Narvesen på Eidsvoll stasjon. I tillegg kommer billetter kjøpt på automat eller via NSBs app. Samtidig er det bare satt av 20 plasser for enkeltreisende. I praksis betyr dette at ingen som ikke pendler, vil være garantert å få satt fra seg bilen på stasjonen. Vi er redd de som ikke finner en slik parkeringsplass, heller velger å kjøre hele veien inn til Oslo. Det er stikk i strid med hva vi ønsker. Vi vil ha folk på toget og bilen på stasjonen — og da må det legges til rette for det.

Eidsvoll Venstre mener ordningen med oblatparkering i Eidsvoll er uheldig og et utslag av manglende forståelse for lokale forhold. Vi oppfordrer Akershus Venstre og stortingsrepresentant Borghild Tenden om å ta opp saken henholdsvis i fylkestinget og på Stortinget.

Ovennevnte resolusjon fra styret i Eidsvoll Venstre er sendt EUB, til Akershus Venstres fylkestingsgruppe og til stortingsrepresentant Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**