Skolekvalitet med trykk nedenfra
Av Roar Sollied, Gruppeleder Troms Venstre
Det er gledelig at Utdanningsforbundet på sitt Landsmøte er så tydelig offensiv for å øke kvaliteten i skolen. I åpningstalen ble landsmøtet invitert til å si ja til et nytt nasjonalt system for en kontinuerlig kvalifisering av profesjonen. Venstre har lenge pekt på læreren er den viktigste enkeltfaktoren for en god skole. Venstre sliter i opposisjon med å få gjennomslag for tiltak som kan løfte læreren, ikke bare i et skippertaksløft, men i et varig løft, som kan bringe lærerne videre, men også rekruttere nye av det beste slaget. Det fortjener elevene. Det er samfunnet tjent med.
Med sitt utspill gir også Utdanningsforbundet, på vegne av lærerne, sin del for å få til et løft. Det skal inneholde både rett og plikt til etter- og videreutdanning. Når man også vil ha en sertifiseringsordning, går Utdanningsforbundet lengre enn man kunne håpe på. Viktige yrker har fortløpende godkjenningsordninger. Det bør også lærerne ha. Det tjener alle på. Venstre har framsnakket videreutdanning for lærerne i flere år både på Stortinget, på fylkesnivå og i kommunestyrer.
Venstre har også pratet høyest om en lærerutdanning på masternivå. Med ett ekstra år, vil studentene bli lektorer, som vil gi høyne profesjonskvaliteten i seg selv, men også gjøre yrket mer attraktivt. Ved Universitetet i Tromsø er man allerede i gang med en slik utdanning. Det er prisverdig og framtidsrettet. Utdanningsforbundet vil i tillegg ha en fadderordning, slik at nyutdannede kan være trygge på å bli loset inn i jobbsituasjonen på en god måte.
Hvis kunnskap er vår største ressurs, må vi gjøre noen grep for å ta vare på den og sørge for at den løfter våre ungdommer inn i arbeid og et rikt liv. Det er landets framtid, også i et næringsperspektiv. Jeg tror vi er nærmere dette nå når trykket er så tydelig hos dem som kan utgjøre forskjellen på en dårlig og en god skole.
Bildet: Roar Sollied i samtale med Sveriges skoleminister Jan Bjørklund, som har ligget litt i forkant når det gjelder videreutdanning for lærere.