Venstre vil bevare hjemfallsretten

Fellesskapets eierskap til evigvarende ressurser skal ikke selges unna for et engangsbeløp, skriver Venstres stortingskandidat Jon Gunnes og fylkesleder Trond Åm. Derfor vil de bevare hjemfallsretten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Hjemfallsretten må bestå!

Høyre og Fremskrittspartiet har nylig gått inn for å avvikle den såkalte «hjemfallsretten», som har gjort det mulig for fellesskapet å sikre kontroll over vannkraftressursene i landet. Hjemfallsordningen ble innført med Venstre som pådriver i 1909, og hensikten var at private aktører i fellesskap med det offentlige skulle bygge landet gjennom vannkraftutbygging, samtidig som at eierskapet til norske fossefall skulle tilfalle det offentlige ved konsesjonstidas utløp. På den måten sikret man at fellesskapet beholder råderetten over evigvarige ressurser. Hjemfallsretten er en av grunnpillarene for det moderne Norge.

Det er hundre år siden Stortinget med Venstre som arkitekt og pådriver fikk på plass lovgivningen som skulle sikre langsiktig eierskap til vannkraftressursene (hjemfall). Nå er hjemfallsretten under press - igjen.

Det er hundre år siden Stortinget med Venstre som arkitekt og pådriver fikk på plass lovgivningen som skulle sikre langsiktig eierskap til vannkraftressursene (hjemfall). Nå er hjemfallsretten under press – igjen.

Dersom Høyre og Fremskrittspartiet får flertall alene etter valget i 2013, vil de avvikle hjemfallsretten, og dermed fellesskapets eierskap til en evigvarende ressurs, for et engangsbeløp. I sin begrunnelse anfører Høyre at privat industri skal sikres tilgang på kraft. Men dagens ordning, som tillater at private kan eie inntil en tredjedel av et kraftverk, sørger allerede for at den interessen er ivaretatt.

Kraftsektoren domineres av offentlige eiere. Det er en villet situasjon. Alle økonomiske hensyn tilsier at det bør forbli på denne måten. Derfor vil Venstre kjempe mot ei avvikling av hjemfallsretten. Ønsker du et regjeringsskifte, men uten at arvesølvet ryker ut av vinduet, anbefaler vi at du stemmer Venstre.

Jon Gunnes
Førstekandidat for Venstre i Sør-Trøndelag