Innlegg: Kjære pelsdyrfarmere

Venstres nyvalgte andrekandidat, Kristin Øygarden, skriver i dagens Fædrelandsvennen om hvorfor pelsdyrnæringa bør avvikles. – Vi hadde håpet at dere skulle ta saken i egne hender, slik dere har lovet gang på gang, og ordne opp selv. Det har dere dessverre ikke greid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Beklager, men dette går virkelig ikke lenger. Gi oss nøklene.

Agder-lista Kristin Øygarden

Venstre liker ikke å forby ting i hytt og pine, så det virker kanskje merkelig at dette kommer fra oss. Men av og til får det være grenser. Og det hadde ikke trengt å gå slik. Dere kunne jo ha gjort det dere sa dere skulle gjøre. Ryddet opp. Tatt dere bedre av dyra. Skaffet større bur, gitt dyrene veterinærtilsyn. Brukt deres egen forening Pelsdyrsalslaget aktivt, for eksempel ved å ekskludere medlemmer som driver ulovlig. Men dere har dessverre ikke gjort det. I stedet har det vist seg at næringas beste menn selv bryter loven. Da Nettverk for dyrs frihet dro på uanmeldt besøk til Pelsdyrsalslagets leder Bertran Trane Skadsem, fant de døde og sterkt sårede dyr, noe Mattilsynet bekreftet da de kom på befaring.

Det er noe som stinker i bransjen. Det lukter dødsangst, adrenalin, råtnende dyrelik og totalt manglende etiske retningslinjer. Dette illustrerte pelsdyrfarmer Ottar Tveit elegant da han uttalte at dyr ikke føler ikke smerte på lik linje med mennesker. Reglene for pelsdyrdrift er i utgangspunktet ikke utformet for dyrenes beste. Å sette rovdyr i trange bur er ikke forenlig med dyrevelferd i utgangspunktet, og er like unaturlig som dansende elefanter i en sirkusmanesje.

Ti år har dere i pelsdyrnæringen hatt til å rydde opp. Dere har bedyret at det bare er noen få råtne egg som ødelegger for alle. Vi har nesten latt oss innbille at det er dyrevernaktivistene som overdriver. Men bilder av pelsdyr med avgnagde lemmer og væskende sår gjør seg ikke som reklame, i hvert fall ikke for et produkt som er totalt overflødig. Landbruksdepartementet subsidierer pelsdyrnæringen med 40 millioner årlig, og næringen går så det uler. Omsetningen til norske pelsdyrfarmere har økt med 100 millioner bare det siste året, kunne en blid kommunikasjonsdirektør i Norges Pelsdyralslag fortelle for få dager siden. Tilbud og etterspørsel er som kjent markedsøkonomiens lille katekisme. Men er det alt?

Vi hadde håpet at dere skulle ta saken i egne hender, slik dere har lovet gang på gang, og ordne opp selv. Det har dere dessverre ikke greid. Venstre mener dyr har en egenverdi og har krav på beskyttelse, derfor er det på høy tid å avvikle pelsdyrnæringen.

Dere har hatt deres sjanser. Gi oss nøklene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**