Venstre ønsker kutt i administrasjonen og økt skolebudsjett

– Vi bruker for mye på administrasjon, derfor må vi begynne prosessen med å effektivisere den administrative delen av kommunens virksomhet og heller bruke mer penger på de som utfører det praktiske arbeidet, mener Haram Venstres Christian Holstad Lilleng. Venstre foreslår derfor flere omdisponeringer i kommunebudsjettet for 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Christian Holstad Lilleng

Foto: Moss Avis

– Det er alltid vanskelig å sammenlikne en kommune med en annen, men det beste redskapet vi har i så måte er de såkalte "KOSTRA-tallene" som viser kommunenes bruk av pengene sine i forhold til innbyggertall og kommunesammensetning, forklarer Haram Venstres Christian Holstad Lilleng.
– I følge disse tallene er det tydelig at Haram kommune bruker for mye penger på administrasjon i forhold til sammenliknbare kommuner.

I følge KOSTRA-tallene bruker Haram kommune over 750.000,- mer i administrasjonsutgifter enn snittet hos de andre kommunene i den såkalte "kommunegruppe 7".
– I forhold til snittet i Møre og Romsdal er det ennå verre, med over 3,15mill mer pr år. Dette er penger som utvilsomt med fordel kunne gått til for eksempel 5-6 ekstra par med varme hender i eldreomsorgen, eller til økt lærertetthet i skolene våre.

Lilleng mener dette viser at det må være mulig å bruke pengene annerledes.
– Dette er jo sammenliknet med snittet i kommunegruppene og i fylket. Klarer vi i tillegg å bli blant de beste er det veldig mye penger å omdisponere.

Haram Venstre vil øremerke midler til svømmeundervisning.

Foto: LK

Mer til skolene
Haram Venstre understreker at dette vil være en prosess som vil ta tid, og gjør derfor en forholdsvis liten forandring i 2013-års budsjett.
– Vi ønsker at vi kjører en skikkelig analyse av dette i årene som kommer, men ønsker likevel å gi et signal om at vi forventer at prosessen med å få færre papirflyttere og flere varme hender i Haram kommune i gang umiddelbart.

Haram Venstre foreslår å ikke øke overføringene til punkt 11 i budsjettet "div stab/støtte" fra 2012 til 2013, men i stedet flytte den foreslåtte økningen på 750.000,- over til punkt 21 "grunnskoletjenester". Dermed vil skolene få en økning i budsjettene på 2,25mill kroner i stedet for 1,5mill.

– Disse ekstra 750.000,- ønsker Venstre skal øremerkes svømmeundervisning (200.000,-) da vi anser det som uhørt å ikke ha tilfredsstillende svømmeopplæring i en kystkommune, og 550.000,- ekstra til etterutdanning av lærere da vi mener at lærerne er den viktigste enkeltfaktoren for gode resultater i skolen, avslutter Lilleng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**