Demokratiets spilleregler må følges

"Jeg forstår at Torild Brække har rett til dette", skriver Bjørn Junge i forbindelse med at Torild Brække fortsetter som leder i Hovedutvalg for helse, omsorg og sosial etter sin overgang til Venstre. Dette i sitt tilsvar til meg i Gjengangeren 20. oktober 2012, skriver Karin S. Frøyd i dette innlegget i avisa 23. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karin Synnøve Frøyd

Foto: Line Loholt

Og det er dette som er hovedpoenget i Torild Brækkes håndtering av saken, hva som er rett å gjøre. Vårt demokrati er basert på spilleregler som til dels er nedfelt i våre lover. Reglene er forskjellige på de forskjellige politiske nivåer: Kommunestyre, fylkesting og storting. Det finnes mange forskjellige demokratiske systemer i verden og det norske er ikke nødvendigvis best i alle situasjoner. Vårt demokratiske system er heller ikke perfekt i alle situasjoner, men vi liker å tro at vi har ett av de beste demokratier i verden.

Det er fullt ut akseptabelt at Bjørn Junge ikke er fornøyd med det norske demokratiske system og at han og andre argumenterer mot dette. Men det er nødvendig at de folkevalgte lever etter og er lojale overfor det politiske system de er valgt inn for å ivareta. I den konkrete sak med Torild Brækkes overgang fra Høyre til Venstre er hun lojal overfor det politiske system vi faktisk har. Vi har på de forskjellige politiske nivåer i Norge forskjellige regler for når de folkevalgte kan gjøre om sine valg til de forskjellige embeter.

Hensikten er å finne en god balanse mellom stabilitet og fleksibilitet. I stortinget betyr det at et flertall i stortinget kan felle en regjering når som helst den vil. I kommunestyret er regelen den at en skal sitte i posisjonene i hele den fireårige valgperioden. Dette er nettopp for å sikre en stabil kontinuitet og forutsigbarhet for velgerne i disse fire år.

Logoer

Stemningsbølger eller den type uenigheter som ofte oppstår skal derfor ikke endre dette. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er det alle folkevalgtes plikt å følge sin egen overbevisning, fornuft og samvittighet. Venstre praktiserer ingen partipisk – slik at Torild Brække skal opptre og oppføre seg som Torild Brække om hun var blitt i Høyre eller når hun har gått over til Venstre. De virkelige forskjeller ved hennes partiovergang er derfor ikke så store som enkelte nå gjør det til. Det ser derfor ut til å være andre årsaker til enkeltes sterke reaksjoner mot hennes partibytte.

Det er forståelig at det blir sterke følelser i slike situasjoner. Men det er nettopp for å unngå at sterke følelser tar overhånd at demokratiet har en slik stabiliserende regel som sier at Torild Brække skal sitte i sin posisjon valgperioden ut.

La oss nå legge denne saken bak oss og konsentrere oss om de mange viktige oppgaver som skal løses. Det å løse oppgaver til befolkningens beste er nettopp det som er Torild Brækkes og de andre folkevalgtes oppgaver.

Karin S. Frøyd
Organisatorisk nestleder i Vestfold Venstre