Løft en lærer!

Sist helg lanserte partileder Trine Skei Grande Venstres lærerløft for bedre kvalitet i skolen. Du får kanskje bilder i hodet av Shabana Rehman som løfter Mullah Krekar? Finn deg gjerne en lærer å løfte, men Venstres lærerløft handler om at lærerene er bærebjelken i skolen og må løftes høyere. For å støtte opp om elevene. Fordi elevene fortjener det, skriver Venstres Per Einar Weiseth i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Innlegg av Per Einar Weiseth – Levanger Venstre

Per Einar Weiseth

Foto: Fotograf Hattrem

Venstres lærerløft handler om tiltak for å sikre mange nok lærere, tiltak for mer kompetanse hos lærerne, og tiltak for å la lærerne være lærere.

For å få nok lærere vil vi blant annet ha forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner med tydelige måltall for hvor mange nye lærere vi skal ha inn i skolen hvert år, basert på forventede anslag om lærermangel.

For å få mer kompetanse hos lærerne vil vi blant annet innføre fagkrav i alle fag for å undervise. På ungdomstrinnet bør læreren ha 60 studiepoeng i sine undervisningsfag. Dette skal kombineres med en betydelig forsterket videreutdanningssatsing.

For å la lærerne være lærere vil vi ha en konkret reduksjon på minst 25 % skolebyråkrati innen neste stortingsperiode.

Med den rødgrønne regjeringen har det vært syv år med stillstand i skolen. Ikke stillstand i påfunn, men stillstand i tiltak som virker på målsettingen. Det blir ikke kvalitet av verken gratis frukt, en halvveis leksehjelps-ordning eller flere timer med ufaglærte. Det må da være mye, mye viktigere med gode mattelærere enn flere ufaglærte mattetimer.

Venstre vil sikre mange nok lærere, enda bedre lærere, og lærere som faktisk får lov til å være lærere. Fordi elevene fortjener det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**