Hydrogen, fremtidens drivstoff?

Venstre har vært pådriver for å sikre at vi har på plass et minimum av infrastruktur for hydrogen når hydrogenbilene kommer i markedet. Asiatiske bilprodusentene sier de kan levere hydrogenbiler til et kommersielt marked allerede i 2015. Borghild Tenden tar for seg regjeringens sviktende satsing på hydrogen i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Tenden mener staten må ta ansvar for hydrogenstasjonene.

Tenden mener staten må ta ansvar for hydrogenstasjonene.
Foto: Ingvild Boe Hornburg

 De første hydrogenbussene i Norge er nå i drift mellom Oslo og Oppegård. Venstre har vært en pådriver for dette prosjektet, og har vært med på å sikre finansiering i fylkestinget.

De første hydrogenbussene i Norge er nå i drift mellom Oslo og Oppegård. Venstre har vært en pådriver for dette prosjektet, og har vært med på å sikre finansiering i fylkestinget.
Foto: Solveig Schytz

Manglende satsing
Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpnet i 2009 hydrogenstasjonen på Økern i Oslo. Dette skapte optimisme i forskermiljøet og næringen, men allerede i fjor vinter varslet Statoil at de ville legge ned sine hydrogenstasjoner i Stavanger, Oslo, Drammen og Porsgrunn. Med støtte fra lokale myndigheter og Transnova overtok driftsselskapet HyOp, med utspring i forskningsmiljøer på Kjeller, de tre stasjonene. I Akershus fylke er man tverrpolitisk opptatt av å legge til rette for at hydrogen kan tas i bruk som energibærer i transportsektoren, og det er satt av 1 mill. årlig til drift av hydrogenstasjoner.

Regjeringen mangler visjoner
Regjeringen truer i statsbudsjettet med å kutte den statlige støtten til hydrogenstasjoner. I forslaget til statsbudsjett kreves det at næringslivet bidrar langt mer dersom staten fortsatt skal gi støtte gjennom selskapet Transnova. Venstre er enig i at næringslivet på litt sikt må bære både utbygging og drift av hydrogen-infrastruktur. Der er vi imidlertid ikke i dag, og det er fortsatt flere år til det kommer hydrogenbiler for salg i et kommersielt marked. Næringslivet vil derfor fortsatt være forsiktig med å gå inn på dette området før de vet helt sikkert hvordan det vil utvikle seg. Derfor mener Venstre at staten må yte økonomisk støtte i en overgangsperiode.

I dag har Norge seks hydrogenstasjoner i drift og en testflåte på 22 biler og 5 busser. Det kan høres puslete ut, men faktum er at Norge er det landet i Europa som ligger lengst framme når det gjelder satsing på hydrogen. Venstre er opptatt av at vi må holde på posisjonen og kompetansen til det blir en kommersiell satsing.

Feil retning-feil signaler
Det bekymrer Venstre at regjeringen nå vil gjøre fortsatt støtte avhengig av et næringslivsbidrag som i dag ikke finnes. Nye fremtidsrettede tiltak trenger «fødselshjelp» i startfasen. Venstre er bekymret for at Norge kan miste både markedsposisjon og opparbeidet kompetanse ved slike kutt. En kommersiell satsing kan også bli mange år forsinket.

Venstre ber derfor om at regjeringen vil reverserer kuttet som vil få store følger for hydrogensatsingen, når det endelige statsbudsjettet skal vedtas.

Borghild Tenden,
Stortingsrepresentant (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**