– Fleksibelt arbeidsmarked gir bedre integrering

– Flere innvandrere i arbeid gir også bedre integrering. Men da må arbeidsmarkedet innrettes slik at det har rom for alle, sier Guri Melby. Hun er skuffet over at regjeringens integreringsmelding ikke tar de viktige grepene i arbeidslivs- og sosialpolitikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Guri Melby på Venstres landsmøte 2012

Foto: Helene Skulstad

– Den største integreringsutfordringen i dag handler ikke om religion eller etnisitet, men om arbeid, utdanning og bolig, sier Melby, som er sentralstyremedlem i Venstre og leder i partiets programkomité. – Derfor er det positivt at regjeringen slår fast en overordnet målsetning om økt sysselsetting blant innvandrere.

Melby er også fornøyd med at meldingen fokuserer spesielt på arbeidsdeltakelsen blant innvandrerkvinner. Men hun tviler på at tiltakene som er nevnt i meldingen er tilstrekkelig, all den tid regjeringen nekter å gjøre noe med den generelle arbeidslivspolitikken. Hun etterlyser også flere sosiale tiltak til bekjempelse av den økende fattigdommen blant innvandrere i Norge.

– Vi må gjøre arbeidsmarkedet mer fleksibelt, slik at terskelen for å komme inn senkes for innvandrere og unge, blant annet gjennom å tillate mer bruk av midlertidige ansettelser, sier Melby, som vil innføre forsøk med anonyme søknader i offentlig sektor slik at kun kvalifikasjonene kommer frem av søknaden. Hun vil også tilrettelegge for mentorordninger og nettverksarenaer i arbeidslivet. Samtidig må prosessen med å få vurdert og godkjent utdanning fra utlandet effektiviseres, mener hun.

– Mange integreringsproblemer har dessuten sin rot i generelle sosiale levekår, sier Melby. – Barnefattigdommen i Norge har økt under hele den rødgrønne regjeringens levetid, og vi vet at en stor andel av de fattige familiene har innvandrerbakgrunn. Fattigdom gjør terskelen til å delta i vanlige sosiale aktiviteter høyere, og da hemmes også integreringen, både av barn og voksne. Den enkleste og beste løsningen er å få flere i utdanning og jobb, og innrette boligpolitikken slik at det blir enklere å gå fra å leie til å eie bolig. Da trenger vi mer offensive tiltak enn de regjeringen har lagt fram i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**