Vindkraft — bit for bit?

Venstre har sendt innlegg til avisene om vindkraft. I innlegget legger vi vekt på uttalelser fra fagfolk som alle er skeptiske til utbygging i indre deler av Nord-Trøndelag. Etter at innlegget ble skrevet har også fylkesråd for samferdsel og miljø uttalt sin skepsis, samt Sametinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Det tyske E-ON har sett seg ut områder i innlandet i Nord-Trøndelag for utbygging av store vindparkanlegg. Melding er sendt aktuelle kommuner. I Verdal er det ønske om 30 – 35 vindturbiner på Hyllfjellet som dekker et areal på ca. 43,8 km2, på Sognavola 20 — 30 vindturbiner og et areal på ca. 24,9 km2 og 15 — 20 vindturbiner og et areal på ca. 11,4 km2 på Markavola. I alt er dette ca. 80,1 km2.

Neste skritt er en konsekvensutredning som utdyper følgene av en evt. utbygging. Kommunen er bedt om å komme med innspill i forhold til hva som bør utredes i tillegg det som allerede foreligger fra E-ON.

Mange mener det er unødvendig å bruke tid på en slik utredning nå. Arbeiderpartiet og KrF derimot sier JA til utredning, mens en samlet opposisjon i formannskapet stemte for et forslag som fraråder at det igangsettes en utredningsprosess med formål å avklare muligheter for lokalisering av vindkraft i Verdalsfjella.

Høyre, SP, SV og Venstre viser bl.a. til følgende:

I saksframstillingen fra rådmannen står det bl.a.: “både er tekniske, økonomiske og miljømessige faktorer som bestemmer rammene for hva som er en realistisk vindkraftutbygging i Norge — og Trøndelag. I den sammenheng ville det vært formålstjenelig med en helhetlig regional plan, der det var avklart hvor det ville vært minst konfliktfylt å lokalisere vindkraftprosjekt i Trøndelagsregionen. Slik situasjonen er nå blir lokaliseringsdebatten knyttet opp til enkeltvise prosjekt, der agendaen i stor grad settes av utbyggingsinteressene.” En kan derfor undre seg over at rådmannen ikke tar konsekvensen av dette i sitt forslag, men tilrår konsekvensutredning.

fylkesråd for Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har den 08.10.12 gitt en grundig uttalelse hvor han bl.a. sier: ” Fylkesmannen kan derfor ikke se at det vil være hensiktsmessig med videre planlegging av vindkraftverk i indre deler av Nord-Trøndelag”. I tillegg sier han “det må anses å være formålstjenelig med en overordna, regional vurdering for vindkraft i Midt-Norge”.

Iflg. professor i samfunnsøkonomi, Anders Skonhoft, i Adressa den 15.10.12, er det i alt over 140 vindturbinprosjekter som ligger på bordet i Norge i dag. Dessuten hevder han at det er ingen klimaeffekt av vindkraft.

I et stort oppslag om vindkraft er det i TA den 25.09.12 listet opp 9 vindkraftprosjekt i Nord-Trøndelag som allerede er under behandling.I TA den 17.10.12 sier Terje Sørvik (AP) at fylkestinget har sagt at vi foreløpig har avgitt det areal vi skal til vindkraft.

Olje- og energiminister Ola Borten Moe signaliserer sterk tvil om de mange vindkraftprosjektene i fylket som berører samiske interesser, en skepsis som styreleder i Statsnett, Kolbjørn Almlid, “med letthet kan stille seg bak”, iflg TA 17.10.12.

Mindretallet i formannskapet i Verdal, ønsker ikke en “bit for bit” nedbygging av store fjellområder, men ønsker å se evt. utbygging i en helhetlig, regional- og nasjonal plan. Vi mener derfor at det er helt unødvendig å gå videre med det tyske selskapets ønsker om store vindkraftparker i Verdalsfjellene nå. Vi appellerer til kommunestyret om å støtte mindretallet og vise at kommunen ikke aksepterer nedbygging av verdifulle natur- og friområder uten at en samla plan viser at vi må gjøre det av hensyn til fellesskapet.

Verdal, 22.10.12 Brita Kleven Thorsvik, Verdal Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**