Utidig av administrasjon

Hevder administrasjon at et forslag fremmet fra bystyrets talerstol er ulovlig, eller kommer de med en faktaopplysning, bør de vite med sikkerhet at de har rett – i motsatt fall oppfattes det som en utidig innblanding i en politisk debatt og bidrar kun til å svekke tilliten til administrasjon!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

En full oppgradering av lekeplassen i Hasdalen er stipulert til +/- 500 000 kroner, og selv om beboere og politikere ønsker tiltaket gjennomført stemmer bystyrets politiske flertall nok en gang NEI til å bevilge nødvendige midler!

Foto: Jan Einar Henriksen

Bakgrunn for påstanden er Stian Lund´s (V) forslag i bystyret hvor han på nytt fremmet forslag om å avsette 350 000 kroner til opprusting av lekeplassen i Hasdalen. Det fikk administrasjon til raskt å komme på banen med at forslaget var ulovlig og at kommunen ikke eide grunnen det var snakk om.

Nå viste det seg raskt at administrasjon tok feil og beklaget det, men det er uansett utidig inngripen når administrasjon kommer med innspill som er egnet til å torpedere en politisk debatt i bystyret, og ordføreren bør klubbe administrasjon når de kommer med påstander det faktisk ikke er dekning for eller som lett kan oppfattes som politiske.

Godt forslag
Nå var Stian Lund´s forslag om å bevilge midler til oppgradering av lekeplassen i Hasdalen på ingen måte uventet eller ny, for Stian har fremmet forslaget en rekke ganger og bystyrets medlemmer har hatt all verdens tid til å sette seg inn i behov for oppgradering av lekeplassen.

Nå falt Stians forslag med 8 stemmer (Venstre, Frp og 2 fra Høyre) mot 21 stemmer, og underlig nok bedyrer AP at de er for, men stemmer mot – nok en gang!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**