Folk først i eldreomsorgen

“Det skal være en selvfølge at alle får nødvendig pleie og omsorg når de trenger det, tilpasset egne behov og ønsker. Slik er det dessverre ikke i dag,” skriver stortingskandidatene Per Magnus Finnanger Sandsmark og Martine Lindh Løkke i Demokraten og Moss Avis i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark og Martine Lindh Løkke vil sette folk først i eldreomsorgen. Dette handler om velferd for den enkelte, mener de.

For Venstre er det avgjørende at alle skal få pleie og omsorg tilpasset sitt behov. Mange trenger hjelp på sykehjem, men ikke alle. Derfor prioritererVenstre velutbygde hjemmetjenester, ulike dagtilbud, omsorgsboliger og bofellesskap med og uten heldøgnsbemanning. De som trenger det skal selvsagt kunne få sykehjemsplass.

Kunnskap er alltid kjernen i Venstres politikk.Venstre mener at fagkompetansen innen geriatri og rehabilitering må styrkes, blant annet gjennom en egen legespesialisering i sykehjemsmedisin.

Eldre skal ikke være passive pleiemottakere. Det må legges opp til aktivitet og et sosialt liv for eldre som trenger hjelp og støtte til dette. Både i form av flere eldresentre med variert aktivitetstilbud og støtte til frivillige organisasjoner. I tillegg vil Venstre ha flere typer eldreboliger samme sted, slik at man blir boende i nærheten av kjente, også om man blir sykere. Venstre mener at beboere som ønsker eget rom må få det, og vi vil gi en samboergaranti for eldre som har bodd sammen før minst en av dem trenger særskilt botilbud.

Venstre mener det må være et mål i seg selv at flest mulig som vil bo hjemme skal kunne bo hjemme. Da må vi ha gode teknologiske løsninger, økt forskning på velferdsteknologi og en godt utbygd hjemmetjeneste. Dette mener vi er å sette folk først i eldreomsorgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**