Bekymret for barnehagedekninga i sentrum

Maria Serafia Fjellstad tok i dag opp sin bekymring for barnehagedekninga i sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I dagens kommunestyre stilte hun spørsmål omkring planene for ivaretakelse av sentrumsnære barnehager.

Foreldre ønsker barnehageplass fortrinnsvis nært hjem eller nært arbeidsplass, og i Harstad betyr det at det er et stort behov for også sentrumsnære barnehageplasser. Med etablering av nye arbeidsplasser, som forhåpentligvis vil trekke til seg unge arbeidstakere til byen — forsterkes behovet. Dette behovet fylles i dag av flere barnehager, hvor barnehagene som UNN eier utgjør en stor del av dette. Leieavtalen her går ut i 2013. Rønningjordet, Kaarbøjordet og Brattbakken utgjør til sammen 160 plasser. Når i tillegg både Selja (56 plasser i midlertidige lokaler) og Seljestad (36 plasser som forsvinner når Veipakke Harstads tunnel kommer) – sier det seg selv at utfordringen omkring sentrumsnære barnehager blir store.

Harstad har vedtatt en sentrumsnær 4 base barnehage med 95 korrigerte plasser 2013/2014, og ytterligere en i 2015; totalt altså 190 plasser. Dette tilsvarer en reduksjon på ca. 60 plasser ift dagens antall. Til den først planlagte nybyggingen har man sett seg ut parkeringstomta på Gullhaugen, hva så med den andre? Kommunen har blitt tilbudt oppkjøp av UNNs barnehager, men har sålangt takket ned til dette utfra begrunnelse om høy kostnad sett i forhold til bygningenes beskaffenhet, samt tilleggskostnad i form av riving av Søsterhjemmet. Har vi råd til å fastholde et nei til å kjøpe de gamle sykehusbarnehagene? – spurte Fjellstad.

Rådmannen fastholdte at sykehusbarnehagene var lite egnet og ikke aktuell, men bekreftet også at tomtespørsmålet var en av de store utfordringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**