Julie Andersland, Dag Skansen, Norvald Visnes og Morten Myksvoll gikk om bord et tog fra 1970-tallet. De, og resten av komite for miljø- og byutvikling dro i går ettermiddag til Oslo for å møte statssekretær i samferdselsdepartementet Geir Pollestad.
Den tverrpolitiske delegasjonen fra Bergen vil vite hvorfor en utbedring av Bergensbanen har blitt trenert i mange år og om det er noe håp om å få en utbedring inn i planverket for de neste ti år.
Ringerikstunnelen ble bestemt bygget for 20 år siden. Siste kapittel i farsen var at departementet fant ut at Jernbaneverkets planer for enkeltspor ikke var gode nok.
Avinor skal investere
I går gikk det frem at Avinor skal investere 27,7 milliarder kroner for å gjøre det enda mer attraktivt å fly. Samtidig, altså, må bedre togforbindelse la seg vente på.
Julie Andersland sier at man skulle tro det var i strid med statlig klimapolitikk.
– Det sier også noe om at det er noe galt med måten vi organiserer og finansierer samferdselsbyggingen i Norge på, mener hun.
Delegasjonen fra Bergen er i Oslo også for å minne sentralmakten om at det finnes behov utenfor Intercity-ringen rundt hovedstaden.
Les hele saken på side 6 i Bergensavisen onsdag 24. oktober.