(Kopiert fra Ringblad.no)
I lederen som sto på trykk nylig, skrev samfunnsredaktør Odd Myklebust at det er meningsløst både økonomisk og miljømessig å bygge Ringeriksbanen.
– Først må det bygges dobbeltspor der folk bor, og der befolkningsveksten kommer de neste årene, skriver han.
Navlebeskuende
Stiksrud lot seg provosere kraftig, og mener dette vitner om liten kunnskap om Ringerike.
– Det man burde se er at Ringeriksregionen kan avlaste Oslo. Ringerike blir et stort vekstområde, sier Stiksrud. Å si at intercity-tilbudet er viktigere enn alle andre prosjekter, er virkelig navlebeskuende, mener han.
Dårlig representert
Stiksrud opplever stadig at kunnskapen om vår region er dårlig, både i Oslo og i «Buskerud-hovedstaden» Drammen.
– Det er flere år siden vi hadde folk på Stortinget, og vi har heller ikke ledende politikere i andre posisjoner. Ser vi på det som ser ut til å bli Buskerud-benken neste år, får vi ikke inn noen fra vår region, sier han.
Dermed mener Stiksrud at kunnskap om vår region blir mangelvare hos maktpersoner.
– Og dette gjelder ikke bare oss. Midtfylket og Hallingdal vil også bli dårlig representert, påpeker Stiksrud. Vi kan egentlig spørre oss om Buskerud bør eksistere som fylke, slik det er i dag. De grensene vi har er unaturlige; Vi har svært lite pendling til Drammen fra vår region, mange flere føler tilknytning til Oslo, sier han.
Lenge å vente
Stiksrud mener lederen i Drammens Tidende er typisk for den offentlige debatten, hvor Ringerike blir ignorert som et fremtidig vekstområde.
– Skal vi vente til intercity-utbyggingen er gjort, må vi vente lenge. Den er kostnadsberegnet til 130 milliarder kroner. Derfor må vi se på alternativ finansiering, mener Stiksrud. Vi har forsøkt å få fram at dette faktisk er et prosjekt som handler om jernbane mellom Norges to største byer. Mener man noe med miljøsatsing, må man bygge Ringeriksbanen, sier han.
Vil ha nabostøtte
Han synes det nå er naturlig å se til andre områder for å søke støtte for banen.
– Hele veien langs Bergensbanen ligger det kommuner som har interesse av at prosjektet blir noe av. Og et samarbeid mot deler av Akershus og sørlige deler av Oppland kan også være aktuelt, sier Helge Stiksrud.
Urealistisk å bygge samtidig
Odd Myklebust forsvarer Drammens Tidendes meninger med følgende kommentar:
– Vi mener Intercity er viktigere enn Ringeriksbanen, og at Intercity, altså dobbeltspor langs det eksisterende jernbanenettet, må komme først. Det er urealistisk med dagens bevilgninger at begge prosjektene kan bygges samtidig, sier Myklebust til Ringerikes Blad.