Vil ha bedre matmerking

Borghild Tenden vil gjøre det enklere for forbrukere å ta kvalifiserte produktvalg, og foreslår nå digital merking av matvarer. Det finnes mange tekniske hjelpemidler i dag som vil gjøre det enklere for forbrukere å ta informerte valg om varer, sier Tenden i et spørsmål til fornyingsminister Rigmor Aasrud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Borghild Tenden slår et slag for norske forbrukere.

Borghild Tenden slår et slag for norske forbrukere.
Foto: Ingvild Boe Hornburg

Spørsmål
Borghild Tenden (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at forbrukere enklere kan ta kvalifiserte produktvalg, og mener statsråden relevant produktinformasjon bør gjøres tilgjengelig i maskinlesbare format?

Begrunnelse
Mangel på produktinformasjon er et utbredt problem. Landbruks og Matdepartementets NOU 2011: 4, Mat, Makt og Avmakt påpeker informasjonsgapet som eksisterer mellom leverandør og forbruker, regjeringen har påpekt at sammenhengen mellom forbruk, klima og miljø skal synliggjøres. I dag er det vanskelig for en forbruker å ta kvalifiserte produktvalg basert på helse, miljø, og etikk, fordi informasjonen på emballasjen bruker liten skrift, uforståelige fremmedord, samlebetegnelser osv. Digitalisering vil forenkle hverdagen for mange med ulike behov. Svaksynte vil kunne skanne og forstørre skriften på et lesebrett. Allergikere kan koble den digitale produktinformasjonen mot informasjon fra Astma- og allergiforbundet osv.

Det finnes mange tekniske hjelpemidler i dag som vil gjøre det enklere for forbrukere å ta informerte valg om varer. Et eksempel på dette er Forbrukerrådets populære tjeneste, Hormonsjekk, hvor forbrukeren kan sjekke om et produkt inneholder hormonforstyrrende stoffer i utvalgte hudpleieprodukter.

Organisasjonen Informed Individual har med prosjektmidler fra Fornyingsdepartementets Nettskap 2.0 laget den mobile tjenesten Innsikt. Den lar forbrukere skanne dagligvarer og derigjennom få se synspunkter om varen sett fra forbrukerens eget verdigrunnlag. For eksempel kan en person som ønsker å bevare regnskogen velge å se synspunktene som Regnskogsfondet har om ingrediensen palmeolje når han skanner ulike matprodukter. Ved hjelp av åpne produktdata kan alle varer enkelt knyttes opp mot synspunkter fra ulike organisasjoner som Bellona, Grønn Hverdag, Cøliakiforeningen, Fair Trade osv.

Lovverket i dag sier bare at informasjonen skal være tilgjengelig på emballasjen.
Miljøorganisasjonene Bellona, Natur og Ungdom, WWF, Oikos Økologisk Norge, Framtiden i Våre Hender, Regnskogsfondet og Grønn Hverdag krever allmentilgang av produktdata fordi de mener det er viktig for miljøet. Frem til nå har dagligvarebransjen vist liten vilje til å gjøre selv enkle data tilgjengelig for allmennheten.

Ved å sørge for at informasjonen tilgjengeligjøres i åpne og maskinlesbare formater vil forbrukerne ved hjelp av enkel teknologi, som allerede er utviklet, kunne gjøre kvalifiserte produktvalg. Det er grunn til å tro at dette vil bedre hverdagen til allergikere, fremme konkurranse og styrke en bærekraftig utvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**