Regjeringen truer den kommunale selvråderetten

Venstre har lenge tatt til orde for sterke kommuner med styrket selvråderett. Skal det kommunale selvstyre ha legitimitet må kommunenes rett og mulighet til å avgjøre saker som angår dem, holdes i hevd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Agder-lista Pål Koren Pedersen

Foto: Eva Kvelland

Venstre mener kommunene selv er best egnet til å avgjøre de fleste lokale spørsmål.
Regjeringen, ved SVs miljøvernminister Bård Vegar Solhjell, synes å ha et helt annet syn på kommunenes evne til selv å avgjøre lokale spørsmål, sist gjennom et brev til fylkesmennene 31. august hvor han ber dem bruke mer tvang for å få kommunene til å bygge høyere og tettere.

Miljøvernministerens innspill er både prinsipielt og praktisk uheldig. Prinsipielt fordi han på denne måten vingeklipper kommunenes eget handlingsrom og demonstrerer med dette en forakt for lokaldemokratiet. Praktisk fordi han med en slik instruks risikerer å påføre lokalmiljøer utbygningsregimer som ikke ivaretar den egenarten og individuelle vurderingen som den enkelte utbyggingssaken krever.

Miljøvernministerens innspill demonstrerer regjeringens sentraliseringstrang, en trang som både er udemokratisk, arrogant og uklok. Høy og tett utbygging kan i mange tilfeller være riktig løsning og Venstre både lokalt og nasjonalt deler mange av tankene bak fortettet arealbruk. Problemet er at den rødgrønne regjeringen tror at én løsning passer alle og vil igjen detaljstyre kommunene.

Barbu-utbyggingen er det beste eksemplet på hvor dårlig Solhjells styringstrang passer inn i en lokal arealsak. Eller ser SV i Arendal fremdeles for seg høyere og tettere bebyggelse i Barbu, slik de en gang gikk inn for å legge nye Sam Eyde videregående skole til samme sted?
For øvrig vil Venstre jobbe for å få frem hva som er (og skal være) de gjeldende rammene for den videre utbyggingen i Barbu, slik at utbyggingen ikke blir høyere enn nødvendig.

Pål Koren Pedersen
gruppeleder Arendal Venstre