– Elevene må få utvikle sine talenter

– Vi er opptatt av å la elevene få utvikle sine talenter på ulike områder. Det er også bra for næringslivet, sier Trine Skei Grande. Både hun og Guri Melby mener det er flere forskjeller mellom Venstre og Høyre i skolepolitikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Trine Skei Grande på Venstres landskonferanse 2012

– Høyre mener at utdanningssystemet fungerer best hvis næringslivet får den kompetansen de trenger. Vi er mer opptatt av å la elevene få utvikle sine talenter på ulike områder, og tror at næringslivet siden vil blomstre på bakgrunn av slike talenter, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til Aftenposten.

Les saken i Aftenposten.

Denne helga møttes rundt 200 Venstre-politikere til landskonferanse, der temaet var skolepolitikk. Venstre har lansert et nytt “lærerløft”, med konkrete tiltak for å sikre flere og bedre lærere.

Guri Melby og Henrik Asheim på Venstres landskonferanse 2012.

På landskonferansen var det også en debatt mellom Høyres Henrik Asheim og Venstres Guri Melby om forskjellene mellom de to partienes skolepolitikk. Venstre er blant annet skeptisk til for mange prøver og for mye testing i skolen, og mener det har gått for langt i den Høyre-styrte Oslo-skolen. Høyre vil ha resultatkontrakter for rektorer, mens Venstre vil gi rektorene mer frihet. Og Venstre vil satse på tilpassede yrkesfag og praksisbrev som “fagbrev light” i kampen mot frafallet i skolen, der Høyre fokuserer på nasjonale mål.

– Skole og miljø er blant de viktigste sakene våre, sier Skei Grande. – Kunnskapsdepartementet står definitivt på lista over departementer vi ønsker oss i regjering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**