Frihet og likestilling i familiepolitikken

Venstres stortingskandidat i Sør-Trøndelag, Jon Gunnes, vil både ha frihet og likestilling i familiepolitikken, og tror en tidskontoordning er løsningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Pappaperm og Venstres gylne middelvei

Knut Gravråk skriver i Trønderbladet 9. oktober om Høyres utspill mot regjeringens utvidelse av fedrekvoten. Høyres Linda Hofstad Helleland har svart på Høyres vegne, men når Gravråk skriver at "høyresida til stadighet tar til orde for [ ] å fjerne fedrekvoten" krever det en korrigering og presisering fra oss som også utgjør en del av regjeringsalternativet til dagens regjering.

Venstre har nemlig tatt avstand fra Høyres lovnad om å fjerne fedrekvoten. Venstre mener det er viktig å ha en fedrekvote som et ledd i likestillingsarbeidet. En undersøkelse av InFact/VG viser også Høyre her ikke er helt i kontakt med folket, flertallet var klart for en tredeling av fødselspermisjonen (én del til hver og én del de selv råder over).

Jon Gunnes

Foto: nn

Vi som sentrumsparti er enige med regjeringen i at likestillingspolitikk er viktig og at fødselspermisjon er et (enn så lenge) egnet område for politiske grep. Samtidig er vi også enige med Høyre og Helleland i at den politiske styringen av familielivet har gått altfor langt. Vi borgerlige partier er samstemte om at systemer skal tilpasse seg folk, ikke omvendt slik dagens regjering foretrekker.

Der Gravråk og Arbeiderpartiet er opptatt av å forme befolkningen etter deres modeller, ønsker vi å sikre familier valgfrihet. Fremfor å beskytte menn mot arbeidsgivere, som om dagens sjefer kan hentes ut fra en Charles Dickens-roman, mener vi at menn flest er i stand til å ta ansvar selv for sin familie. Dermed kan familien ta beslutningene om hvordan deres familieliv skal organiseres — fordi Venstre tror familier kjenner sitt liv og sine utfordringer best. Vi tror til og med at de fleste setter sine barns interesser først — uten at regjeringen må si til dem at de skal gjøre det.

Det forhindrer oss imidlertid ikke fra å ha to tanker i hodet til samme tid: dagens ordning med tredeling kan beholdes — det som er problemet er ikke fedrekvoten, men mangelen på fleksibilitet.

Venstre har tenkt nytt og lagt frem et alternativ til kvotetenkningen til Arbeiderpartiet og SV. Vi ønsker å erstatte dagens permisjonsordning med en tidskontoløsning der foreldrene får 15 måneder hjemmetid med barna frem til barna fyller 12 år. Foreldrene får dermed selv velge når og hvordan de tar ut denne tiden hjemme slik at de kan tilpasse dette etter barnehagestart, sesongintensive jobber, studier osv. Dette tar hensyn til familien — ikke bare i barnets første leveår, men i hele oppveksten. Om velgerne mener både likestilling og valgfrihet er viktig er det vi som har alternativet.

Venstre ønsker ikke en politikk der folk skal tvinges inn i politikeres modeller av verken dagens verden eller politikernes idealverden. Vi er opptatt av å gi dem rom til finne sin vei, til å finne sine løsninger. Visetter folk først!

Trykt i Trønderbladet 16. oktober 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**