Regjeringens sviktende kollektivsatsing

Det sentrale Østlandsområdet opplever en historisk befolkningsvekst som krever ambisiøs satsing på kollektivtrafikk, sier Borghild Tenden i et leserinnlegg i Budstikka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.

I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.
Foto: Christoffer Biong

Regjeringens statsbudsjett viser ingen vilje til å prioritere de to viktigste elementene i en fremtidsrettet samferdselspolitikk for Oslo-regionen: Intercity-triangelet og ny sentrumstunnel.

Venstre mener at de store kollektivinvesteringene i byene må skje som et spleiselag, hvor stat og kommune deler regningen likt.

Derfor har vi sørget for at Oslopakke 3 setter av 500 millioner kroner til å begynne arbeidet med en ny sentrumstunnel i Oslo. For at dette ikke skal sette seg fast allerede i startgropen, er vi avhengig av at staten følger opp med bevilgninger på samme nivå.

At regjeringen foretrekker å skyve ansvaret over på kommunene er vi dessverre blitt vant til, men at statsbudsjettet ikke kommer med en eneste krone til en ny sentrumstunnel, som vil ha stor betydning for trafikkavviklingen over hele landet, er en skuffelse for alle som tar miljøet på alvor.

Intercity-triangelet har en kostnadsramme på 130 milliarder kroner. Dersom satsingen fra statsbudsjettet videreføres i årene som kommer, vil det ta 28 år før strekningene kan ferdigstilles. Dette vel å merke dersom vi ikke bruker penger på et eneste annet jernbanetiltak i hele perioden.

I virkeligheten er det ingen grunn til å tro at regjeringens politikk vil ferdigstille Intercity-triangelet før dagens ungdomsskoleelever går av med pensjon. For Venstre er dette en fallitterklæring og viser tydelig hvor viktig det er at neste års valg gir oss en ny regjering.

Venstre er lei av regjeringens manglende satsing på kollektiv i storbyene.

 I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.

I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.
Foto: Christoffer Biong

Resultatet er dårlig luftkvalitet, økte klimautslipp og mindre effektive storbyer.

hverken oslo eller resten av landet har råd til en ny periode med dårlige prioriteringer fra den rødgrønne regjeringen.

Høvik, parlamentarisk nestleder i Venstre

 I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.

I syv år har regjeringen prioritert dyre og avsidesliggende veistrekninger på bekostning av utbygging av kollektivtilbudet der det bor flest folk, sier Tenden.
Foto: Christoffer Biong

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**