Pressemelding: Bergensbanens forkortelse må realiseres!

Ringeriksbanen er et nasjonalt løft som nå må prioriteres. Det er allerede 20 år siden Stortingsvedtaket (med Jagland-regjeringen i førersetet) om bygging av Ringeriksbanen ble fattet, men ikke en meter med ny skinnegang har blitt bygget. Nye utsettelser kan ikke aksepteres, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden, Venstre og får støtte av Venstres gruppeleder i fylkestinget i Buskerud, Helge Stiksrud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Dersom jernbanesatsing skal få troverdighet må banen mellom landets to største byer moderniseres og effektiviseres. Ringeriksbanen kan alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time.
Samferdselsdepartementet har arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) siden 2006. Det er denne utredningen som ifølge Samferdselsdepartementet nå blir lagt på is. Dette er ikke akseptabelt, sier Venstrerepresentantene.
– Alle som er opptatt av klimaspørsmål og jernbane må nå gå sammen og kreve fortgang i denne saken. For Venstre er dette mer enn en enkeltsak, sier Tenden. Klimameldingen som nylig ble lagt fram gjør Ringeriksbanen meget aktuell. Hun fremhever også Ringeriksbanen som en del av løsningen på vekstproblemene i Oslo og hovedstadens umiddelbare nærhet. Både Markagrensen og grønne lunger kan bevares, og ungdom kan bosette seg nær hovedstaden uten altfor store kostnader.
Venstre vil at Ringeriksbanen etableres som eget prosjekt med alternativ finansiering og organisering. Dette har vi foreslått i Stortinget uten å få tilslutning, avslutter Tenden.

For ytterligere kommentarer:
Borghild Tenden, mob. 97980649 eller Helge Stiksrud, mob. 91823214

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**