BUV: Jernbane er fremtidens reisemåte

I helgen har Buskerud Unge Venstre hatt sitt årsmøte. På årsmøtet ble det vedtatt en uttalelse om jernbanepolitikk i Buskerud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Unge Venstre logo

Unge Venstre logo

I 2040 blir vi nesten 100.000 flere innbyggere i Buskerud, og omtrent 1,2 millioner flere mennesker i hele Norge. Dette betyr at enda flere mennesker har behov reise innad i vårt fylke og mellom de store byene i Norge. Vi i Buskerud Unge Venstre ønsker at disse reisene skal foregår mest mulig miljøvennlig.

I følge statistisk sentralbyrå er jernbane den klart mest energieffektive måten å transportere mennesker på i Norge, og hele 4 ganger mer effektiv enn fly. Energien vi bruker på jernbanen i Norge er produsert miljøvennlig.

Jernbanen blir i dag utkonkurrert av både bil og fly mellom de store byene i Norge, og togtilbudet innad i Buskerud er mangelfullt. Med den investeringstakten den rødgrønne regjeringen legger opp til, vil Intercity-triangelet være ferdig utbygd om 50 år og da har vi ikke en gang begynt å tenke på jernbane mellom de store norske byene Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen. Til sammenlikning investeres det ca 4,5 ganger flere kroner på bilbaserte veier.

Spania åpnet sin første høyhastighetsbane mellom Madrid og Seville for 20 år siden. Det gikk 6 år fra den 47 mil lange banen ble bestemt bygd, til den ble tatt i bruk. En bane mellom Oslo og Bergen vil være på 39 mil. Det må bli slutt på å at vi bygger dyre delstrekninger, men begynner å planlegge jernbane som et helhetlig reisenett mellom alle de store byene.

Buskerud Unge Venstre mener at vi må bygge en jernbane folk og næringsliv ønsker å bruke, med konkurransedyktige reisetider i forhold til bil og fly. Det er også viktig å se på alternative finansieringsmetoder, slik at man kan planlegge og bygge sammenhengende. Jernbanestrekningene må planlegges lagt i nærheten av der folk bor.

Derfor vil Buskerud Unge Venstre:
• gjøre det mulig for staten å låne penger av oljefondet til markedsrente for å gjennomføre store jernbaneprosjekter.
• gi kommunene mulighet til å medfinansiere jernbane i Norge
• bygge Intercity-strekning mellom Oslo og Hønefoss via Nittedal, som en del av en ny ringbane til Vikersund – Eiker – Drammen, med forbindelse til Bergen via hallingdalen.
• bygge Intercity-strekning til Kongsberg, som første del av en høyhastighetsbane mellom Oslo – Bergen/Haugesund/Stavanger
• planlegge ny togstasjon for Lier og Drammen ved Lierstranda
• utrede trase for bybane mellom Lier, Drammen og Nedre Eiker

Diskuter denne saken på liberal.no.

Buskerud Unge Venstre
Hjemmeside
Facebook
Twitter

Høgfartstog
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**