Venstre bygger fremtidens Oslo

Venstre har en bypolitikk for Oslo som gir resultater og oppslutning. I løpet av ett år i byråd har vi allerede oppnådd mye, og i en svært avgjørende vekstperiode for byen har vi en offensiv og liberal politikk for alt det vi skal få til fremover. Skuffelsen over Venstres innsats i byrådet som Erling Dokk Holm uttrykker i DN lørdag 6. oktober viser først og fremst at forventningene til oss er svært høye, skriver Ola Elvestuen og Hallstein Bjercke i Dagens Næringsliv 12. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre er med god margin Oslos tredje største parti, senest bekreftet i en rekordmåling på 8,3 % i Aften 20. september. Dette er resultatet av 15 års systematisk arbeid med å gjøre Oslo til den liberale, grønne og åpne storbyen vi ser i dag. Oslo har et av Europas beste og billigste kollektivtilbud, er en av Europas mest spennende musikkbyer, og kulturlivet og de kreative næringene blomster som aldri før. Dette skyldes at Venstre har jobbet for en slik utvikling. Vi har jobbet for å endre Oslo – og vi har oppnådd resultater.

De viktigste resultatene har kommet på miljøfeltet. Fra å være et katastrofeområde på nittitallet, har kollektivtilbudet i Oslo blitt et prakteksempel på hvor langt man kan komme om viljen til å prioritere er tilstede. Kollektivbudsjettet har økt jevnt alle årene Venstre har samarbeidet med de borgerlige partiene om budsjettet, til dagens historiske nivå — 1,55 milliarder kroner. Av andre viktige Venstreseire kan vi nevne:

•Innføring av 5-minuttersrute på trikken
•Tidenes takstreduksjon på månedskort i 2008
•7,5 minutters rute på en rekke T-banelinjer
•Styrket nattbusstilbud
•Innføring av kildesortering i hele byen
•Styrket norskopplæring for minoritetsspråklige i Osloskolen
•Fritt skolevalg i videregående skole
•Historisk høyt nivå på rehabilitering av skolebygg

Etter valget i 2011 kom Venstre igjen inn i byrådet, noe som har åpnet veien for enda større gjennomslag og gjennomføringsevne. I løpet av vårt første år i byråd, har vi lagt frem en rekke viktige saker for Oslos fremtid:

•Avviklingsplan for Huken pukk- og asfaltverk [se egen sak]
•Fornyelse av Oslo Nye Teater [se egen sak]
•Mer og bedre støtte til kulturlivet
•Fornyelse av næringspolitikken
•Opprydding i skjenkenæringen
•Videreføring av sykkelprosjektet
•Plan for etablering av Lørenbanen
•Historisk kollektivsatsning i Oslopakke 3, med midler til bl.a Fornebubanen, Ahus-banen og miljøtunnel på Manglerud [se egen sak]
•Doblet etablering av ladeplasser for el-biler, til 200 i året

I tiden som kommer skal vi fortsette å utvikle Oslo til en grønn, moderne, tolerant og levende hovedstad i internasjonal klasse. Vi skal bygge ut t-banen og anskaffe nye, stillegående trikker. Vi skal bygge nytt Munch-museum. Vi skal bygge Deichmanske hovedbibliotek. Ja, vi skal faktisk bygge hele fjordbyen, med bystrender (som på Tjuvholmen), kulturelle møteplasser (som Operataket) og trikk hele veien. Vi skal bygge ferdig hovedsykkelveinettet, og bevilger 144 mill. kroner til arbeidet bare i 2013. Vi skal bygge skoler til tusenvis av nye elever hvert år, og sørge for at det er nok og gode nok boliger til familiene deres. Vi er i ferd med å opprette et nytt næringsselskap, som skal arbeide spesielt med å få innovatører til å etablere seg i Oslo. Vi skal selge Oslo Kino til en seriøs eier som ser potensialet i Oslo-publikummet, og er villig til å gjøre de langsiktige investeringene og omstillingene som trengs. Vi skal omprioritere kulturtilskuddene slik at aktører som kan hevde seg i markedet får litt mindre, mens nye, eksperimentelle prosjekter kan få oppstartsstøtte. Vi skal gjøre det lettere for innvandrere å skaffe seg arbeid, bolig og utdannelse. Og vi skal ivareta Oslos store hjerte for de svakeste, ikke minst ved å holde frivilligheten levende i hele byen.

For å få til alt dette, trenger vi utålmodige mennesker som Dokk Holm, som ikke er redd for å si sin mening og kreve resultater. Venstre har en lang tradisjon for å være åpent for innspill og dialog med personer og miljøer utenfor partiet. Vi vil derfor gjerne invitere Erling Dokk Holm til dialog om hvordan vi skal bygge byen enda bedre framover.

Ola Elvestuen (V), byråd for miljø og samferdsel
Hallstein Bjercke (V), byråd for kultur og næring

En forkortet utgave av innlegget stod på trykk i Dagens Næringsliv fredag 12. oktober

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**