Giske feilinformerer om lederlønningene

Lederlønningene har løpt løpsk under de rødgrønne, men næringsminister Trond Giske har hevdet at han ikke har mulighet til å gå inn og styre lønnsnivået i Entra. Det er feil, hevder Venstres Snorre Vikdal, som i et leserbrev i Adresseavisen i dag mener aksjeloven gir anledning til å få lønnsutviklinga i statseide bedrifter inn på riktig spor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Giske feilinformerer om lederlønningene

I de syv siste årene har de rødgrønne latt lederlønninger og pensjoner i statseide selskaper løpe løpsk, dette på tross av løfter om det motsatte. Det siste eksempelet er i 100 % statlig eide Entra der toppsjefen har hatt en årlig lønnsavtale på over fem millioner kroner, mer enn tre ganger høyere enn det er i for eksempel Thon Eiendom.

Næringsminister Trond Giske påstår at staten ikke kan gripe direkte inn i lønnsfastsettelsen i selskapene. Han begrunner det med at aksjeloven fastslår at styret suverent setter lønn til hver enkelt toppsjef. Dette er ikke korrekt, og noe en næringsminister bør vite.

Paragraf 6-2, andre ledd, i aksjeloven bestemmer at daglig leder kan tilsettes av generalforsamlingen hvis det er bestemt i vedtektene. Da vil også lønnsvilkårene kunne være noe man lar bli godkjent årlig av generalforsamlingen, om man ønsker det. I de fleste selskaper der staten har eierandeler eier staten mer enn 2/3 av aksjene, og dermed har staten majoritet til å endre vedtektene akkurat slik de vil.

Snorre Vikdal

Foto: NN

En annen mulighet innenfor aksjeloven er at man kan fatte vedtak på generalforsamlingen som bestemmer en maksimal grense på lederlønninger, eller at de skal følge den normale lønnsutviklingen. Da vil styret være bundet av dette. Den tredje muligheten man har er å kaste styret eller styremedlemmer raskt om de ikke følger ønsker om lederlønninger fra staten. Dette kan man gjøre gjennom en ekstraordinær generalforsamling.

Velgerne bør legge merke til forskjellen på ord og handling fra Trond Giske og Arbeiderpartiet i denne saken. Giske har selv hatt mange år og mange muligheter til å gjennomføre endringer. De statlige selskapene ligger under Næringsdepartementet der Trond Giske er sjef, og Giske kan selv bestemme de statlige lederlønningene gjennom generalforsamlingene om han ønsker. Om det er feighet, mangel på evner eller mangel på vilje som gjør at han ikke handler er uklart. Men når næringsministeren bryter klare løfter om å begrense lønnsveksten, og det som verre er, i tillegg feilinformerer om hva som står i aksjeloven er det ille.

Snorre Vikdal
Politisk nestleder i Trondheim Venstre