Haram Venstres kommunesammenslåingsutredningsforslag til Sunnmøre Regionråd

Fungerende ordfører Svein Harsjøen (FrP) kalte Haram Venstres Kristian Stråmyrs forslag om kommunesammenslåingsutredning for Nordre Sunnmøre for “meget interessant” og vil lage sak om det både kommunalt og i Sunnmøre Regionråd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kristian Stråmyr

Foto: Karina Stråmyr

Stråmyr og Venstre mener det er på tide å få fakta på bordet om både fordeler og ulemper ved en annen kommunestruktur på Nordre Sunnmøre og stilte derfor ordføreren spørsmål om dette på kommunestyremøtet i Haram kommune torsdag.

I spørsmålet til ordføreren spurte Stråmyr blant annet om hvordan ordføreren ser på en utredning rundt hva en ny kommunestruktur på Nordre Sunnmøre vil ha å si for blant annet kvaliteten og kostnadene på kommunens tjenestetilbud, for areal- samferdsels- og miljøpolitikken i regionen, for lokaldemokratiet i kommunene og for mulighetene for politisk gjennomslag på fylkes- og regjeringsnivå.

Til Sunnmøre regionråd
Fungerende ordfører Svein Harsjøen var altså meget positiv til en slik utredning og lovet å ta dette opp både kommunalt og regionalt.
– Jeg lover å ta dette opp i Sunnmøre regionråd, rett og slett fordi jeg mener det vil være et meget naturlig sted og snakke om dette, svarte blant annet Harsjøen.

Kristian Stråmyr var meget godt fornøyd med svaret og gleder seg til fortsettelsen.
– Vi ser at flere og flere oppgaver blir lagt over på kommunene, oppgaver som de aller fleste kommunene ikke har muligheter til å klare på egenhånd. Kan vi nå få en utredning som svarer på flere spørsmål enn bare om kommunene er positive eller ikke kan vi komme noen skritt videre til en mer hensiktsmessig kommunestruktur på Nordre Sunnmøre enn vi har i dag, avslutter Stråmyr.

Les hele spørsmålet til ordføreren her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**