Tidligere i år fremmet Venstre et representantforslag i Stortinget om å innføre et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse. Tall fra Kunnskapsdepartementet viser at ca. 3,6 pst. av lærerårsverkene, eller ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole, mangler undervisningskompetanse for trinnene de underviser på.
Behov for målrettede videreutdanningsopplegg
Tilsatte som av ulike årsaker ikke er kvalifisert til å undervise på det trinnet de underviser på, fortjener oppfølging og reelle muligheter til videreutdanning for å kvalifisere seg til yrket. Denne gruppen er svært sammensatt, både når det gjelder bakgrunn og motivasjon for å arbeide i skolen. Det er derfor helt åpenbart et behov for å kartlegge disse ca. 9 000 lærernes bakgrunn og ikke minst for å lage målrettede videreutdanningsopplegg for den enkelte lærer gjennom et særskilt videreutdanningsløft, sier Skei Grande.
Krever konkrete tiltak
– Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvorfor regjeringen ikke vil sette i gang et systematisk arbeid for å sikre at alle elever i norsk skole innen rimelig tid får undervisning av lærere som er faglig kvalifisert for dette. Dette er noe alle burde være enige om også regjeringspartiene, sier Skei Grande.
– Å dele en slik intensjon er imidlertid ikke nok. Regjeringen burde støtte helhjertet opp om Venstres forslag i stedet for å skyve ansvaret over på skoleeier eller si at regjeringen allerede gjør nok, understreker Skei Grande.
Forslaget vedlagt protokollen
I løpet av debatten ble forslaget – som i utgangspunktet var innstilt «vedtas ikke» av regjeringspartiene – vedtatt «vedlegges protokollen». Kort sagt innebærer dette at forslaget ikke avvises, men at det heller ikke blir gjort konkrete vedtak om gjennomføring eller videre oppfølging per nå.
– Venstre kommer til å fortsette å presse på for å til et særskilt videreutdanningsløft for ufaglærte i skolen, sier Skei Grande, som varsler at Venstre vil følge opp forslaget ytterligere i behandlingen av statsbudsjettet for 2013.