Innfartsvei og tunnelløsninger – Veien til byen

Gruppeleder for Venstre i Kristiansund Ragnhild Helseth skriver i et leserbrev i Tidens Krav 8.oktober at Venstre har programfestet ønsket om en omlegging av innfartsveien over Freiøya og utredning av en avlastningsvei fra Innlandet til Bolga via tunnel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Venstre mener at dette må vurderes som del av en totalløsning for nytt hovedveisystem for Kristiansund, der hovedtrasè for Rv 70 retning Kristiansund sentrum må gå via tunnel fra Nordlandet under Nordsundet til Hagelin.
Åge Austheim presenterte i TK.TV 02.10.12 et forslag på vegne av FrP om å utrede en alternativ tunnelløsning under Bolgsvaet med forbindelse mellom Innlandet og Bolga. Venstre ønsker dette forslaget velkommen i diskusjonen.

Leserbrevet er gjengitt nedenfor.

Samferdsel. Bolgsvaet

Foto: RH

Leserbrev i TK 08.10.12

VEIEN TIL BYEN

Alternative løsninger til ny innfartsvei for Kristiansund er nå oppe til debatt. Det er bra. Ordfører Per Kristian Øyen og Tidens Krav skal ha honnør for at det nå åpnes for en bredere belysning før byens politikere skal fatte beslutning i en så betydningsfull sak.

Representanten Dagfinn Ripnes er av annen oppfatning. Han mener at saken allerede er vel utredet. Det får være han og Høyre sitt standpunkt. Vi er flere partier som ønsker tunnelalternativet utredet.

Åge Austheim presenterte denne uka et forslag på vegne av FrP om å utrede en alternativ tunnelløsning under Bolgsvaet med forbindelse mellom Innlandet og Bolga. Venstre ønsker dette forslaget velkommen.

Venstre har programfestet at vi ønsker en omlegging av innfartsveien over Freiøya og utredning av en avlastningsvei fra Innlandet til Bolga via tunnel. Som del av hovedtrasè ønsker vi utredet muligheten for en tunnel fra Nordlandet under Nordsundet til Hagelin.

Vi mener at i et slikt stort samferdselsprosjekt som her planlegges, må vi tenke det optimale. Hva tjener fremtiden best i en by der vi må forvente fortsatt befolkningsvekst og der urbanisering er en nasjonal trend. Utbygging av infrastruktur må se fremtidig boligbygging og næringsutvikling i kommunen og i regionen under ett.

Miljøperspektivet etterlyses når Venstre argumenterer for veiutbygging. Vi innrømmer at det er en ballansegang å skulle bygge ut for mer transport på vei og samtidig snakke varmt om redusert CO2-utslipp, og økt bruk av kollektivtrafikk og sykkel.

Svaret vårt er todelt. Vi ønsker å gjøre boligområder og bysentrum attraktive for menneskene første og fremst. Til nå har utbygging i gater og på veier i stor grad hatt et enøyd syn på bilisten. Så er det slik at de fleste av oss også er bilister, og bilen vil de færreste gi slipp på. Men vi vil ikke ha så mange biler overalt. Vi vil skille bedre mellom gjennomgangstrafikk, transport til service og handel og nødvendig bilkjøring til boliger. Teknologien har vist store framskritt. Bilparken blir grønnere. Infrastruktur for ladning av elbiler og for alternativt drivstoff må være en del av utbyggingen.

Innfartsveien må planlegges slik at hele byen knyttes sammen. En firefelts vei over Gomalandet deler en bydel. Det vi må søke å finne er en helhetlig løsning på innfartsveien for Kristiansund.

Ragnhild Helseth
Gruppeleder (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**