Vil ha full gjennomgang av triksing med ventelister

Psykologforeningen hevder det blir jukset med ventelister over hele landet. Varslingen skjer etter at TV 2 Nyhetene i forrige uke avdekket ulovlig triksing med ventelistene ved sykehuset Innlandet, for å skjule at behandlingsfristene for pasienter brytes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Triksingen har skjedd ved at den første vurderingstimen pasientene skal ha, kalles start av behandling, selv om det ikke er det. Dermed har pasientene blitt stående på månedslange hemmelige ventelister. Og sykehuset har sluppet unna kravet om å betale for privat behandling når fristene brytes, melder TV2.

Venstre har tidligere tatt opp ventelistetriksing med helseministeren.

– Hvilke konsekvenser har det fått for sykehusene når triksing med ventelister er blitt avslørt, og vil statsråden pålegge sykehusene å informere pasientene den dagen de har nådd fristbruddatoen om hvilke rettigheter og valgmuligheter pasientene?, spurte Borgild Tenden i et brev til helseministeren tidligere i år.

Men triksingen fortsetter

Full gjennomgang
Venstre frykter at finansieringssystemet er lagt opp slik at det stimuleres til kreativitet på omgåelse og triksing i stedenfor behandling og ivaretakelse av elementære pasientrettigheter. Trine Skei Grande ber helseminister Støre foreta full gjennomgang av ventelistetriksingen.

Trine Skei Grande

Foto: Caroline Roka

– Helseministeren må nå foreta en full gjennomgang av finansieringssystemer knyttet til ventelistebrudd. Det virker jo som mye av kreativiteten innenfor helsesektoren brukes til å omgå regelverket istedet for å få opp antall behandlinger, mener Trine Skei Grande til TV2.

Se video fra TV2Nyhetene: Venstre vil ha full psykiatrioppvask

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**