Nå blir det snart el-bil dugnad, – i hvert fall i Lier?

Jeg leste reportasjen i DT tirsdag 2.oktober med overskriften «Savner tiltak for el-bil» i forbindelse med den nye hurtigladeren på Kjellstad i Lier. Dette fikk meg til å tenke..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Først en bekjennelse: Ja, jeg synder hver dag Jeg kjører en stor gammel BMW. Den er varm, sterk og kommer alltid fram. Den er komfortabel å kjøre, men er den nødvendig for å frakte meg mellom Meren i Lier og Heiatoppen på Lierskogen, der jeg tar pendlerbussen videre t/r Oslo? Jeg kunne jo ha kjørt en El-bil i stedet! Men, jeg har jo så mage innvendinger mot el-bilen: På Heiatoppen er det for eksempel ikke ladestasjon/strømuttak.

Olav Breivik

Olav Breivik
Foto: Privat

Dessuten, dersom jeg skulle velge å kjøpe en el-bil som bil nr 2, så er det jo så mange produsenter/ merker å velge mellom. Og hva med å kjøpe brukt? Er det ikke slik at bilen er 0-verdt hvis batteriet er utslitt? Hvordan vet man det da? Her må jeg nok lese meg opp på en helt ny teknologi hvis jeg skal gjøre noe. Så er de jo ganske små disse el-bilene. Det er jo bare plass til to stk i bilen. Nei, det enkleste er nok å fortsette som før, jeg og BMW’n!

Som samfunnsengasjert borger ønsker jeg allikevel å bidra med noe til mine barnebarns fremtid (de er ikke født ennå..). Det blir liksom litt puslete å «bare» sortere søppel. Jeg vet jo at hva jeg alene gjør ikke betyr så mye for helheten, men tenk om vi var flere som gjorde det samme samtidig? Tenk om vi fikk laget en «el-bil dugnad»? Jeg har aldri kjørt el-bil selv, men de sier at den er helt OK. Billig i drift er den også, særlig nå når strømmen er så billig. 1,5 kilowatt per mil er ikke rare greiene, ca en tjuedel (1/20) av hva jeg betaler i dag… Den besparelsen blir det jo penger av per år!

Her er dugnadsplanen — og utfordringene:

1. Felles innkjøp av bil gir bedre pris
Jeg bor altså i «Grønne Lier» og her har administrasjonen laget gode planer; kommunen vil selv bruke el-biler for å komme seg rundt i jobben, og kommunen oppfordrer sine ansatte til å reise «smartere» til og fra jobb. Jeg tenker at jeg burde kunne ha meldt min interesse til kommunens innkjøper, som allerede er ute for å kjøpe noen titalls biler, så kunne han/hun ha skaffet meg de samme rabattene. I tillegg vet sikkert en proff innkjøper godt hva hun holder på med, mye bedre enn meg, slik at vi ender ut med et godt merke og gode rabatter. Er vi mange som vil kjøpe bil samtidig, vil vi få enda bedre rabatter! Vi ville helt sikkert få et serviceverksted i Lier på kjøpet.. Fargen på bilen vil jeg gjerne allikevel helst bestemme selv.

Tar du denne utfordringen herr Rådmann?

2. Hvem er best?
Dersom politikerne i Lier ville (for jeg antar at de har evnen..) gjøre dette til en merkesak, for eksempel skaffe bygda ekstra positiv oppmerksomhet av typen «grønne lier er best på grønne biler!» så kunne det iverksettes noen ekstra stimulerende tiltak, slik at Lier fikk flest el-biler i Norge. Vi kunne starte et kommunalt norgesmesterskap. Da må vi sette ordentlig fart i sakene med noen spenstige tiltak:
a. Elektrisitetsverket i bygda kunne stå som eier av bilen inntil den var ferdig betalt. Bilen kunne rett og slett betales ned over strømregningen, akkurat som Lier elverk i dag gjør med varmepumpene! Motytelsen er selvfølgelig at det står trykket «Grønne Lier» på alle bilene.
b. Dersom jeg også fikk fylt opp tanken med gratis strøm på pendlerparkeringen på Heiatoppen, på Lier Stasjon og ved Kjellstad ville «Grønne Lier» helt sikkert bli mer enn norgesmester, ja kanskje blir alle vi i Lier verdensmestere en dag!

Tar dere den ballen, dere politikere (gruppeledere) som sammen kan bestemme bygdas framtid?

Jeg pendler videre i spenning,
Olav Breivik, Leder i Lier Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**