Når NSB endrer rutetilbudet på Kongsvingerbanen 9. desember 2012, er det særlig pendlere i Nes som må betale for endringene. Seterstøa stasjon blir nedlagt mens Bodung stasjon for rutetilbudeet kraftig innskrenket.
I følge samferdselsminister Marit Arnstad skyldes dette i hovedsak at betjening av Bodung med behovsstopp i grunnrute vil kreve tillegg i kjøretiden på ett minutt i hver retning, noe som ville medføre av kryssingene ikke skjer på de to forannevnte stasjonene.
Nes Venstre mener det nye rutetilbudet, og med det nedleggelse av stasjoner og innskrenking av rutetilbud på noen stasjoner, er innført uten å ta hensyn til de arbeidene som er planlagt på Kongsvingerbanen. Det var bakgrunnen for at Nes Venstre ba Tenden spørre ministeren om hva som skjer med framdrifta for fellesstasjonen på Auli/Rånåsfoss.
– Dersom stasjonene Auli og Rånåsfoss blir slått sammen, gir det et stopp mindre, og da kunne kanskje rutetilbudet på Bodung få bestå, sier Åse Birgitte Skjærli.
Dessverre er det ikke gehør for denne tanken hos ministeren, som heller ikke åpner for et sårt tiltrengt krysningsspor ved en eventuell ny stasjon.
– Jernbaneverket har opplyst om at det i det tidligere arbeidet med ny grunnrutemodell var det en diskusjon om systemkryssing (kryssing av persontog) skulle skje på Rånåsfoss. I arbeidet med grunnruteendringer som delvis innføres fra desember 2012 bortfaller systemkryssingen på Rånåsfoss, sier ministeren.
Nes Venstre mener at vi trenger flere krysningsspor og lengre perronger på Kongsvingerbanen. Dette ville kunne åpnet for lengre togsett og dermed flere reisende, og det kun åpnet for hyppigere togtilbud med en differansieringe av regiontog og lokaltog.