Ingen fremdrift om skolestruktur

Mange er opptatt av hvilke skoler som skal bestå i Eidsvoll. Men skolestrukturutvalget gir ingen informasjon om arbeidet sitt, og det virker ikke som om det er noen fremdrift overhodet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Wenche Hoel Ulvin og Nina Kristengård mener det må tenkes helt nytt om skolene i Eidsvoll, skrev EUB i helgen. Dèt er Eidsvoll Venstre helt enig i, men det er dristig å komme med et slikt utspill når det ikke foreligger noen endelig innstilling fra Skolestrukturutvalget som kommunestyret oppnevnte høsten 2011.

Ja, faktisk foreligger ingen informasjon om arbeidet i dette utvalget, ut over at utvalgets arbeid er forsinket, og flere møter er avlyst. La meg ta forbehold om informasjonen. Venstre er ikke medlem av utvalget, og får derfor ingen informasjon om hva som eventuelt foregår i utvalget overhodet.

Wenche Hoel Ulvin og Nina Kristengård påpeker at veksten i Eidsvoll vil fortsette, og i 2040 vil kommunen nesten ha doblet innbyggertallet, og elevtallet vil være doblet. Dette betyr at Eidsvoll trenger flere skoleplasser, og da er det nødvendig å satse både på utvidelser, nybygging av skoler samt rehabilitering av eksisterende skolebygg. Hva kommunestyret kommer til å lande på, er dog altfor tidlig å si noe om.

Eidsvoll Ap lovet i valgkampen 2011 at hverken Feiring eller Finstad skoler skal nedlegges. Venstre mener foreløbig ingenting om dette. Rett og slett fordi vi ikke kjenner premissene for hverken opprettholdelse eller nedleggelse.

I dag har både Feiring og Finstad ledig kapasitet, men ikke godt nok elevgrunnlag. Dette kan kommunestyret kanskje gjøre noe med, ved å legge til rette for øket boligbygging innenfor skolekretsene. Likevel vil ikke dette være nok til å garantere at skolene opprettholdes.

Et annet moment som må vektlegges er å finne en rasjonell skolestørrelsen basert på økonomi og for best mulig læringsmiljø. Kommunen må ha en skolestruktur som økonomisk sett er rasjonell, samtidig som den er egnet når det gjelder å skape gode læringsmiljøer og gode fagmiljøer for lærekreftene. Selv om vi kommer frem til hva som er den ideelle skole, kan vi ikke skape en helt ny skolestruktur uavhengig av størrelsen på dagens skoler.

I dag svever altså både Venstre, sannsynligvis de andre partiene, og innbyggerne i uvisse om fremtiden for kommunens skoler. Grunnen er at Arbeiderpartiet har gitt et løfte det ikke er mulig å holde, samtidig som det er nedsatt et skolestrukturutvalg som ikke gjør en reell jobb. Kommunestyret nedsatte et skolestrukturutvalg for å skaffe legitimitet til beslutninger om skolestruktur som vil føles vanskelige. Ap vil bruke utvalget til å skaffe legitimitet til sitt valgløfte.

Venstre forventer klar fremdrift og ubetinget åpenhet rundt Skolestrukturutvalgets arbeid, slik at beslutningene om fremtidig skolestruktur kan forankres i en felles virkelighetsforståelse basert på klare fakta.

Knut Bakkehaug
Gruppeleder Eidsvoll Venstre

(Innlegget stod på trykk i EUB tirsdag 02.oktober).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**