Kongsvingerbanen: Pendlere fortviler

Pendlere som bruker Bodung stasjon fortviler over at rutetilbudet snart blir innskrenket. I dagens Raumnes står en av pendlerne fram og forteller om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Bodung stasjon

Foto: Sesselja Bigseth

– Vi mister 90 prosent av tilbudet på hverdager og 100 prosent av tilbudet i helgene. Dette gjøres uten at vi tilbys noen annen form for kollektivtransport her, sier Richard Magnor Stenbro, som har pendlet fra Bodung i en årrekke, til Raumnes.

Venstre har kjempet en ensom kamp for Bodung stasjon de siste månedene. Vi har ved to anledninger stilt spørsmål til samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) om Bodung stasjon, men dessverre har minister uttrykt at hun ikke ønsker å hjelpe Bodung.

Venstre har også tatt opp situasjonen for pendlere ved Bodung i fylkestinget, der vi spurte hva skjer med de som mister togtilbudet? Beklageligvis svarer fylkesordfører at Ruter har vurdert muligheten for å etablere et busstilbud, men har kommet fram til at markedsgrunnlaget er for lavt utenfor rushtiden.

I samarbeid med FrP, som nå har valgt å engasjere seg i saken sammen med Venstre, stiller vi interpellasjon om Bodung i kommunestyret neste tirsdag. Der ber vi ordfører redegjøre hva han har gjort, og hva han vil gjøre, i saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**