Venstre og ordføreren uenige

Venstre har henvendt seg til Rådmannen for å få oppklart tolkingen av kommunestyrets reglement. Dette på bakgrunn av innlegg fra ordføreren i Verdalingen i dag hvor han bl.a. påstår at Brita Kleven Thorsvik kommer med tendensiøse påstander.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Rådmannen i Verdal

Reglementet for Verdal kommunestyret.

Det er oppstått uenighet mellom Ordfører og Venstre om tolking av Reglementet for Verdal kommunestyre og jeg ber derfor om en oppklaring fra administrasjonen.

I punkt 19 Interpellasjoner heter det bl.a.:
"Forslag i sammenheng med interpellasjoner kan ikke avgjøres på møtet dersom ordføreren eller 1/3 av de møtende representantene motsetter seg dette".

Venstres tolking:
I reglementet står det ikke noe om innholdet i forslaget. Det må etter vårt skjønn bety at vårt forslag i siste kommunestyremøte kunne stemmes over dersom ordføreren eller 1/3 av representantene ikke motsatte seg det. Forslaget inneholdt ikke økonomi, kun anmodning om gjennomgang av SFO ordningen. Ordføreren uttalte at vår eneste mulighet var å sende saken til formannskapet. Det må bety at han motsatte seg avstemming og benyttet sin rett til å stoppe at forslaget ble tatt opp. Vi ble forundret over ordførerens uttalelse, men aksepterte selvsagt hans rett til å stoppe en avstemming.

Videre står det i reglementet:
"I forbindelse med interpellasjon kan kommunestyret med alminnelig flertall vedta at saken sendes formannskapet eller at formannskapet anmodes om å forelegge innstilling i saken for kommunestyret."

Venstres tolkning:
Dette tolker vi som en "nødløsning" dersom ordføreren eller 1/3 av representantene motsetter seg at et forslag tas opp til avstemning. Oversendelse til formannskapet kan også i enkelte tilfeller være forslaget som fremsettes i Interpellasjonen.

Konklusjon:
Det står ikke i reglementet at kommunestyret ikke kan sende en sak direkte til et utvalg som har ansvar for en tjeneste eller en virksomhet. Venstre mener at kommunestyret som øverste politiske organ, må kunne vedta at et utvalg går igjennom en tjeneste dersom de direkte valgte representantene i kommunestyret mener det er nødvendig. Dersom kommunestyret skal hindres i dette må reglementet, etter vårt skjønn, foreslås presisert på dette punktet.

Imøteser snarlig svar, slik at kommunestyrerepresentantene vet hvordan de skal formulere framtidige forslag i forbindelse med Interpellasjoner.

Verdal, 3. okt. 2012

Brita Kleven Thorsvik
Verdal Venstre

Kopi: Ordføreren og gruppelederne i kommunestyret