I forbindelse med behandling av 2. tertialrapport i Lillehammer kommunestyre 27. september foreslo rådmannen at kommunens netto besparelse på 6,4 millioner kroner i forbindelse med streiken i vår skal brukes til å saldere overforbruk andres steder i budsjettet.
Opposisjonen i kommunestyret har flere ganger fremmet forslag om å styrke Lillehammers innsats når det gjelder kompetansehevende tiltak for pedagogisk personale i Lillehammerskolen, sist i forbindelse med budsjettarbeidet for 2012. De sosialistiske partiene stemte ned opposisjonens forslag om å sette av 2,5 millioner til etter- og videreutdanning for lærere.
På vegne av Venstre fremmet Terje Kongsrud forslag om at midlene kommunen sparte på streiken i vår skal settes av i et fond som kan benyttes til etter- og videreutdanning for ansatte innen skole og barnehage i kommunen. Midlene kan bidra til at kompetanseplanen som skal utarbeides av fagutvalg for oppvekst får tyngde. De andre opposisjonspartiene støttet selvsagt forslaget. Det er også behov for videreutdanning i andre sektorer, men opposisjonen ønsket med dette å løfte skole og barnehage. Politikere nasjonalt og lokalt må ta på alvor at elevene må sikres at lærere skal ha kompetanse i det faget de underviser i, og at det vil være behov for å oppgradere denne kunnskapen.
Norge bruker langt under snittet blant OECD-land på kompetansehevende tiltak for pedagogisk personale. At lærere kan holde seg oppdatert på sitt felt styrker læresituasjonen for elevene, og opprettholder Lillehammer-skolen som en interessant arbeidsplass.
Venstre og de andre opposisjonspartiene i Lillehammer beklager at Ap, SV, Rødt og SP igjen setter stopper for å styrke kompetansenivået i Lillehammers skoler og barnehager. Midlene kommunen setter av vil kunne utløse statlige midler. Venstre vil sammen med de andre opposisjonspartiene fortsette å sette dette temaet på dagsorden. Nå ligger håpet i arbeidet med strategi- og økonomiplanen, og budsjettarbeidet for 2013. Det gjenstår å se om de sosialistiske partiene igjen vil si nei til et kompetanseløft, eller om vi endelig får styrket dette viktige arbeidet.