Hvem ønsker NSB å glede ved at plassreservasjon innføres?
Er det:
– eldre/uføre som kanskje kvier seg for reisen grunnet plassforhold?
– dagpendlere fra/til Rena/Elverum Hamar med månedskort?
– "langveisfarende" fra Røros/Nord-Østerdalen med Hamar/Gardermoen/Oslo som reisemål, ofte t/r og med åpen returbillett, f.eks kan valget stå mellom 16-toget eller 18-toget fra Hamar?
– de "ordentlige langveisfarende" Trondheim Hamar/Oslo og omvendt?
– reisende som kommer til Gardermoen med fly og som så vidt rekker et tog til f.eks Røros?
– soldater med nylig innvilget perm fra torsdag/fredag til søndag?
Eller er det andre forhold ved NSBs transportavvikling som begrunner endringen?
Når endringen innføres;
– vil da passasjerene oppleve samme fleksibilitet i tilbudet med reservasjon som uten?
– hvordan vil kommunikasjonen med passasjerene bli ivaretatt, blant annet sikre at reservasjon kan gjøres enkelt og raskt tilgjengelig både for bestilling og endring?
– hva vil NSB gjøre med passasjerer uten plassbillett på fulle tog?
– vil kommunikasjonssystemene mellom "billettkontor" og konduktør være rigget for fleksibilitet, nøyaktighet og effektivitet slik at endringer etter påbegynt reise kan ivaretas. F.eks kan jeg be konduktøren på toget fra Oslo til Hamar reservere en billett på korresponderende tog fra Hamar mot Røros?
– forventer da NSB endringer i passasjertallet?
Til slutt og uten at det angår passasjerene direkte: Synes konduktørene på Rørosbanen at plassreservasjon er en god idé?
Stein Hoset, Alvdal