Regional plan med fokus på vekst og lite om vern

Slik kan arealdisponeringene i utkastet til Regional Plan for Bærekraftig Arealutvikling (RPBA), kort oppsummeres. -Det er mye godt i det RPBA-utkastet som nå sendes ut, men når vi ser hvordan landets beste jordbruksarealer er foreslått benyttet, er vi svært skuffet sier KårePettersen (V) i en kommentar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Torsdag (27.9) denne uka behandlet Vestfold fylkesting RPBA for vestfold før denne planen ble sendt ut på høring. Venstres gruppe markerte allerede i fylkesutvalgtes møte 20.9 at man ikke var fornøyd med hvor mye av Vestfolds utrolige flotte jordbruksarealer var foreslått til utbygging av næring — og boligarealer. Venstre fremmet et forslag om å be rådmann utarbeide et nytt utkast hvor rådmann ble bedt om å utarbeide et nytt utkast som i langt større grad tok hensyn til jordvern.

Kåre Pettersen

I fylkestingets debatt tok Kåre Pettersen ordet og kommenterte planen i sitt innlegg. Dette er først gang vi ser resultatet av første høringsrunde utformet som et komplett dokument.
-Fra Venstres side er vi sikre på at prosessen knyttet til forarbeidet med RPBA i seg selv har ført til en større bevisstgjøring hos alle, sa Kåre Pettersen og roste også rådmann for et solid stykke prosessarbeid.

-Planen vi nå skal sende ut på høring inneholder svært mye godt men det er nedbyggingen av de store jordbruksarealene som bekymrer. I fylkesutvalgets møte i forrige uke (20.9) var vi enstemmige i vår tilslutning til regionalt næringsprogram for landbruket i vestfold. I det vedtatte programmet er det overordnede målet at matproduksjonen i Vestfold skal økes gjennom å sikre og utvikle de matproduserende arealene. Svært viktig næringsarealer for landbruksnæringen, sa Pettersen videre i sitt innlegg.

Korn i solnedgang på Holm gård i Hurum. Landbruk.

Foto: Finn Dale Iversen

-Det er derfor et svært skuffende faktum at det blant 14 Vestfoldkommuner ikke i større grad legges til grunn tall for en historisk fortetting når vekst i boliger skal planlegges. Som følge av dette legger denne versjonen av RPBA opp til et merforbruk av jordbruksarealer lik 1.500 til 2.000 dekar (som utgjør ca 2 ganger fullt utbygd Borgeskogen næringsareal).

-RPBA for Vestfold er en RPBA for 14 Vestfoldkommuner! Med det mener jeg å si: Hadde vi sett Vestfold uten disse 14 kommunegrensene er jeg sikker på at framtidas arealdisponeringer ville sett totalt annerledes ut, sa Kåre Pettersen og fortsatte:

-Nå "slåss" hver kommune for vekst og nye nærings — og boligarealer innenfor sine grenser. Dette er ikke til det beste for Vestfolds utrolig viktige landbruksarealer, dessverre.

Sammen med AP, KrF, SP og SV fikk Venstre et knepent flertall på 20 mot H og FrPs 19 stemmer for å legge til en "bekymringsmelding" når RPBA nå sendes ut på høring. Uttalelsen fikk følgende ordlyd:

" Fylkestinget mener det ikke er ønskelig at så store areal av landets beste matjord foreslås omdisponert til bolig/næring. For å unngå dette kan det være aktuelt å basere RPBA på at en større andel nye boliger etableres i eksisterende boligområder/tidligere utbygde områder, enn hva høringsforslaget legger opp til."

Halmballer, landbruk, korn

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Så får vi se hva høringsrunden gi av svar før det fattes et endelig vedtak. — La oss håpe at kommunene på nytt går i seg selv og ser på nedbyggingen av viktige landbruksarealer med nye øyne, avslutter Kåre Pettersen.

Saken er også kommentert i Vestfold Blad og Jordvernforeningen. I tillegg finner du mer om saken på fylkeskommunens hjemmeside her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**