Referat styremøte 22.10.12

Frogner Venstre avholdt et spennende styremøte – her er referat:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

REFERAT STYRE- OG MEDLEMSMØTE 22-10-12:

Tilstede: Anne-Lise Bergenheim, Jan Mykleset, Håkon Krogenæs, Svein Juul Martinsen og Marit Kamøy

Forfall: Andres Dobloug

Sak 1: Aktuelle BU-saker ( se referater og saklister under området politikk)
www.bfr.oslo.kommune.no

Sak 2: Politiske saker
Oslo-budsjettet og konsekvenser for Frogner bydel – ikke tatt opp til drøftelse da Chris Torris Olsen ikke kunne delta idag – det er dog ventilert at det er stor bekymring rundt det framlagte budsjettet med store kutt til bydelen.

Sykkeltraseer-innspill fra styrets arbeidsgruppe
Frogner Venstre har sammen med Frogner Høyre støttet administrasjonens forslag til innplassering av sykkeltraseer i Bygdøy Allé. Kollektivfeltet foreslås fjernet til fordel for sykkeltrase i begge retninger. Det må også¨være mulighet for varelevering, men det er sterkt ønske om å få bort alle gjennomgangstrafikken med buss fra BA.

SAken ble sist behandlet i 2009 – da støttet Venstre forslaget som la opp til at biltrafikken skulle prioriteres ned i forhold til sykkelferdselen. Dengang ble Vensters syn ikke støttet av fleratallet. Nå skal saken opp i MIBU i morgen – Anne Lise og Chris forbereder saken til i morgen; begge følger opp saken i BU til uken. Det har vært et forprosjekt på dette som også har foreslått mer beplantning.

Det er flere parallelle prosesser rundt Bygdøy Allé – både helhetlig i forhold til kommuniksjon med T-bane og trikk. Byantikvaren har også synspunkter på hva som skal skje videre med BA. BYM understreker at BA er sentral i en overordnet plan for sykkeltraseer.

Jan M og Håkon K har jobbet med sykkestrasesaken – men det berettes om at saken er under behandling i ulike fora og at saken på sett og vis er på gang. Det er viktig å skape publisitet rundt dette arbeidet. Igjen i denne saken er det etablert en byråkratisk motforestilling mot at sykkeltrase og vareleveringstilgang skal kunne fungere sammen. Frogner Venstre mener det aller viktigste i denne saken er å skape publisitet; samt å arbeide for at gjennomgangstrafikken av busser shuntes utenom BA.

En viktig oppgave mener arbeidsgruppen er å få designet gode universelle modeller og løsninger som kan legges til grunn i hele landet – rundkjøringer og kryss er en stor utfordring for bilister og syklister.

Et forsinkende element er at mange ulike etater og intessegrupper er involvert i dette arbeidet – det har vært vanskelig å få dette koordinert i tilstrekkelig grad. Nå er det etablert en prosjektgruppe på kommunenivå/i Rådhuset. Det er et framskritt.

Frogner Venstre vurderer å utarbeide et tilleggsforslag til Stortingsvalgprogrammet som omhandler nasjonale standarder for sykkeltraseer, med særlig vekt på utforming av rundkjøringer og veikryss.

Beboerparkering – tas ikke til vurdering idag.

Uranienborg skole (ref utsendt mail i saken anledning) – det er stor bekymring for hvordan kuttene i budsjettet til bydelen vil slå ut for bl.a. Uranienborg skole: et alternativ som diskuteres er å omgjøre skolen til en 1-7 skole istedenfor en 1-10 skole. En vanskelig sak som provoserer mange i bydelen. Uranienborg skole er kampsak for Frogner Venstre.

Oppfølging av handlingsplanen for Bygdøy alle

Sak 3 Organisasjonssaker
Hovedstyremøte 25 oktober-saker- forslag til politiske uttalelser. Frogner Venstre har ikke konkrete forslag til politiske uttalelser; bortsett fra et forslag om at Staten går inn med finansiering av veitraseen etter “kort tunnell”. Det er usikkert hvordan Oslopakke 3 vil innvirke på kollektivtrafikkløsningene for vår bydel – det kan høres ut som om denne ikke inneholder T-bane for vår bydel.

Nominasjonsmøte/ekstraordinært årsmøte 17 november -delegater. Frogner Venstre har har 17 delegater. Det er viktig at flest mulig av delegatene deltar.

Medlemstreffene på Kaffebrenneriet – vi har fått gode tilbakemeldinger på tiltaket og fortsetter med treffene hver mandag før styremøtene våre. Lavterskel, ingen agenda, annonseres på FB og Twitter. Det er ikke like mange som møter hver gang, men dette er et godt omdømmetiltak. Viktig fram mot Stortingsvalget 2013.

Organisering av ringerunde til medlemmer som ikke har betalt – tas opp på neste styremøte når Andreas er på plass.

Sak 4: Stortingsvalgprogrammet
Innspill fra Frogner Venstre (medlemmene kan melde inn forslag frem til kl 12 på tirsdag ref utsendt mail)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**