Kollektivsatsingen i Vestfold må økes vesentlig

Fylkestinget behandlet sist torsdag plan for styrket kollektivtransport i Vestfold. —Det må etter Venstres mening skje en vesentlig styrking av kollektivtrafikken i fylket, sa Kåre Pettersen i debatten. —Dette håper vi vil skje når budsjett og økonomiplan skal behandles i desember i år, fortsatte Pettersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Buss Vestfold Miljo

Foto: Kåre Pettersen

I Vestfold har fylkestinget satt et måltall om en årlig vekst på 1 % i kollektivreisende med buss i fylket. Dette utgjør ca 1 % flere reisende i 2012. I økonomiplanperioden har vi satt måltallet likt 370.000 flere reisende i hele perioden.

Når vi da vet at veksten i fjor var på bare 0,5 % og i år også vil bli svakere enn ønsket 1 %, ja da må noe vesentlig gjøres, fortsatte Kåre Pettersen.

Buss

-At det trenges en vesentlig styrking er det ingen tvil om. I forbindelse med tertialrapporteringen tidligere i år, bevilget vi en mindre tilleggsbevilgning på 3 mill. kroner. I disse dager ser vi hvor godt de pengene kom med. Nå åpnes det for avganger hvert 15. minutt på strekningen Horten-Tønsberg-Borgeheim. Med det blir også Høgskolen enda bedre knyttet til kollektivnettet.

Allikevel er det betydelige beløp som må inn i kollektivtrafikken dersom vi ser opp mot måltallet om 2,1 millioner reisende med Vestviken Kollektivtrafikk. Da snakker vi om drøye nye 90 millioner kroner.

Kåre Pettersen

-Men innen den tid har Vestfold forhåpentligvis kommet inn under statens belønningsordning (bypakker), takket være et godt og målrettet arbeid med RPBA (regional plan for bærekraftig arealutvikling), sykkelstrategi og denne første planen for en styrket kollektivtransport i Vestfold.

-Det er bra at vi nå er i gang også på dette området, avsluttet Kåre Pettersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**