Frognerstrandas framtid – Aften 19.09.12

Frogner Venstre er tungt engasjert i planarbeidet rundt byutviklingen på Filipstad og Frognerstranda; her er innlegg i Aftenposen Aften forfattet av Frogner Venstres leder Anne-Lise Bergenheim 19.9.12:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Frognerstrandas fremtid
v/leder i Frogner Venstre Anne-Lise Bergenheim

Fredningen av kulturmiljø og natur på Bygdøy ble fastsatt av Kongen i statsråd 17 februar i år.Det gikk stille for seg, men faktum er at saken endelig er i mål etter år med diskusjoner og motstridende interesser.Det jobbes nå med kartlegging av det helt særegne naturmangfoldet på Bygdøy med sikte på å etablere naturreservater og landsskapsvernområder.

Utfordringen er at E-18 er nærmeste nabo. Frogner Venstre har derfor i sin høringsuttalelse til Områdereguleringen for Filipstad og Frognerstranda presisert kravet om at Frognerstranda må få bli en grønn strandpromenade for hele byens befolkning med aktivitetsområder,badeområder,sykkeltraseer og barnehager uten trafikk,forurensning og støy.
Dette kan oppnåes ved at det skapes et sammenhengende grøntområde fra sentrum til Folkeparken på Bygdøy.

Det er flere måter å sørge for dette på. På grunn av Statens vegvesens krav om at E-18 må komme opp i dagen noen steder har Frogner bydelsutvalg på initiativ fra Frogner Venstre anbefalt en kort tunnelløsning på Filipstad slik at den eventuelle åpne strekningen blir på Hjortnes og ikke langs sjøen i Frognerkilen der den fremtidige strandpromenaden vil ha størst fellesskapsverdi.

Det er bystyret som vedtar den endelige planløsningen for Filipstad.

Vi vil derfor nå sammen med våre samarbeidspartnere i Frogner bydelsutvalg og Plansmia arbeide aktivt for at den løsningen som velges ivaretar Frognerstrandas fremtid på en god måte for byens innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**