Har ført lærerne og velgerne bak lyset

Regjeringen dropper løftet fra Soria Moria om å lovfeste en maksgrense for hvor mange elever én lærer i grunnskolen kan ha.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

NRK melder idag at regjeringen dropper valgløftet sitt om minstenorm for lærerne.

Trine Skei Grande om kunnskap

Foto: Caroline Roka / Tank Design

– Venstre har hele tiden sagt at var det ikke er mulig å gjennomføre en en slik norm all den tid vi mangler – og kommer til å mangle – mange lærere i fremtiden. Det har kunnskapsministeren og SV visst hele tiden uten å ha gjort noe med det, sier Venstreleder Trine Skei Grande.

Lærertetthet på stedet hvil
Lærertettheten har omtrent stått på stedet hvil siden i 7 år siden SV tok over Kunnskapsdepartementet. Lærerressursene i skolen måles ikke etter antallet lærere – men etter antall lærere i forhold til antall elever.

Må prioritere

– Det viktigste vi kan gjøre i skolepolitikken er å gjenreise respekten for læreren ved å gi yrket høyere status og slik gjøre det attraktivt for flere. Det handler blant annet om kutt i skolebyråkratiet, 5-årig lærerutdanning, innføring av rett og plikt til videre- og etterutdanning for lærerne og å kvalifisere de mange ufaglærte i skolen. Slik får vi flere lærere inn i skolen. Disse forslagene fra Venstre har SV sagt nei til gang på gang, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**