Ringeriksbanen er et nasjonalt løft som nå må prioriteres. Nå. Det er allerede 20 år siden Stortingsvedtaket om bygging av Ringeriksbanen ble fattet, men ikke en meter med ny skinnegang har blitt bygget. Forslaget til Nasjonal Transportplan anbefaler bygging av traseen som korter ned på strekningen Oslo-Bergen, men nå dropper altså regjeringen prosjektet likevel. Nye utsettelser kan ikke aksepteres.
Henger ikke på grep
Samferdselsdepartementet har arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) siden 2006. Det er denne utredningen som ifølge Samferdselsdepartementet nå blir lagt på is. Hva mener egentlig sittende regjering og samferdselsminister Marit Arnstad når de snakker varmt om jernbanesatsing og samtidig utsetter Ringeriksbanen atter en gang? Dette henger jo ikke på grep. Det er spesielt irriterende at det sendes ut så motstridende signaler om Ringeriksbanen. Tidligere i år uttalte lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Knut Arild Hareide, seg meget positivt om Ringeriksbanen. Dette synet ble støttet av flere av komiteens øvrige medlemmer.
Alternativ finansiering
Dersom jernbanesatsing skal få troverdighet må banen mellom landets to største byer moderniseres og effektiviseres. Ringeriksbanen kan alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time. Venstre vil at Ringeriksbanen etableres som eget prosjekt med alternativ finansiering og organisering. Dette har vi foreslått i Stortinget uten å få tilslutning. Alle som er opptatt av klimaspørsmål og jernbane må nå gå sammen og kreve fortgang i denne saken.
For Venstre er dette mer enn en enkeltsak. Det er viktig at alle gode krefter forenes for nå endelig å få banen bygd.
Rebekka Borsch
Stortingskandidat Buskerud Venstre