Møte i i bystyret 26. september 2012

I dagens møte i bystyret vil byrådet legge frem sitt forslag til budsjett for 2013. Følg med på disse sidene for omfattende dekning av budsjettforslaget. I tillegg vil bystyret behandle blant annet Områdeprogram for Oslo S og etablering av internasjonalt grunnskoletilbud i Oslo. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge møtet på Oslo kommunes nett-tv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

12:00 Opprop. Venstre er representert ved gruppeleder Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

12:10 Finansbyråd Kristin Vinje (H) redegjør for byrådets budsjettforslag og kommunens økonomiske situasjon. Den økonomiske situasjonen er stram, og ikke minst usikker på grunn av den internasjonale økonomien, sier Vinje. Hun trekker frem satsning på investering i kommunale boliger som et av byrådets grep for å imøtekomme behovet blant byens vanskeligstilte og mennesker med nedsatt funksjonsevne.

12:15 Det er behov for store investeringer i kollektivtrafikken. Veksten er stor, og byrådet legger opp til at denne veksten skal fortsette i økonomiplanperioden, sier Vinje, og trekker frem Oslopakke 3 som et avgjørende bidrag til å nå kommunens målsetning om at trafikkveksten skal tas kollektivt.

12:15 Samhandlingsreformen er ikke fullfinansiert fra statens side, og det bekymrer bydrådet, sier Vinje. Hun redegjør også for den store veksten i pensjonsforpliktelser, som reduserer kommunens handlingsrom.

12:20 I Oslo har vi en skolepolitikk som beviselig bidrar til sosial mobilitet, og meg høyt nivå på både undervisning og resultater. Dette er en satsning som byrådet vil forstette med i årene som kommer, sier Vinje.

12:25 Byrådet øker tilskuddet til kollektivtilbudet, for å sikre at dette også i årene som kommer vil være det viktigste transportmiddelet i Oslo, sier Vinje.

12:30 Oslo skal være en trygg by, og byrådet foreslår derfor å øke bevilgningene til beredskap med 7 millioner, blant annet til 110-sentralen, sier Vinje.

12:35 Byråd Vinje redegjør for enkeltsatsninger i budsjettet. Les mer om disse her:
Et skolebudsjett å være stolt av
Et offensivt kollektivbudsjett
Flere sykkeltraseer og ladeplasser
Rent, blått og grønt — en hovedstad det skinner av
Oversikt over de viktigstes satsningene

12:35 Byrådet prioriterer, kollektiv, skole, omsorg og en ansvarlig økonomisk politikk, avslutter Vinje, og overleverer budsjettforslaget til Ordfører Fabian Stang. Bystyret tar med det pause. Byrådet inviterer til pressekonferanse, denne kan følges på NRKs nettsider.

Oppdateringene herfra fortsetter omtrent 14:00.

14:00 Bystyret fortsetter sitt møte med muntlig spørretime. Første spørsmål er fra Marianne Borgen (SV). Hun lurer på når Byrådsleder Stian Berge Røsland (H) først fikk vite om den såkalte “snausingen” i Vann- og avløpsetaten. Byrådslederen sier at hans administrasjon ble orientert om dette da etaten avdekket saken, og understreker at den er blitt håndtert i henhold til Oslo kommunes regelverk.

14:10 Bjørnar Moxnes (R) stiller oppfølgningsspørsmål til byråd Ola Elvestuen om hvordan saken følges opp av byrådet. Elvestuen redegjør for tiltakene som er iverksatt, herunder ekstern gransking gjennom et advokatfirma. I tillegg ser kommunerevisjonen nærmere på saken, mens kommuneadvokaten har vurdert at det ikke er grunnlag for politianmeldelser i saken. Elvestuen sier videre at han vil holde samferdsles- og miljøkomiteen orientert om utfallet av granskningen og oppfølgingen av denne i etterkant.

14:20 Abdullah Alsabeegh (A) stiller spørsmål til byråd Elvestuen om internrevisjonsrapporten Ruter har laget etter avsløring av korrupsjonssaken i Unibuss. Elvestuen forteller at rapporten er unntatt offentlighet av personvernshensyn, og byråden har heller ikke selv hatt innsyn i den. Når komiteen nå har bedt om innsyn i rapporten, vil kommuneadvokaten vurdere om slikt innsyn kan gis.

14:35 Mazyar Keshwari (Frp) stiller spørsmål til byråd Elvestuen om praksis for avgivelse av høringssvar til for eksempel departementer og lignende. Elvestuen svarer at bystyret blir orientert av byrådet om de høringssvar som avgis, men at høringsdokumentet om muligheten til å pålegge grunneiere å innføre parkeringsavgift, ved en feil ikke ble oversendt til riktig tid. Elvestuen er ikke kjent med andre saker som ikke er blitt oversendt på vanlig måte i hans tid som byråd.

14:40 Carl I Hagen (Frp) stiller spørsmål til byråd Hallstein Bjercke om kostnadene for nye Deichmanske hovedbibliotek. Bjercke sier at budsjettsprekker er alvorlige saker, men det er ikke snakk om budsjettsprekk i dette prosjektet, fordi tallene som omtales i budsjettet, er de første kvalitetssikrede tallene byrådet har presentert. At tallene har vært lavere i tidligere budsjettdokumenter, skyldes ganske enkelt at prosjektet ikke har vært ferdig utredet, og heller ikke fullfinansiert, slik det blir med dagens budsjettforslag.

15:05 Harald Nissen (MDG) stiller spørsmål om hva Oslo vil gjøre for å motvirke overbyråkratisering, i lys av kronikken i Aftenpostet hvor en ansatt i Kulturdepartementet stilte spørsmål ved den lave effektiviteten i statlig forvaltning. Byrådslederen svarer at det er grunn til å tro at noen av forholdene som påpekes åpenbart kan ha releveans også i kommunesektoren, og at han er opptatt av å arbeide kontinuerlig for å sikre effektiv saksbehandling og god ressursbruk i Oslo.

15:20 Bystyrets spørretime er over, og Ordføreren åpner for debatt om regulering av Våronnveien 17 på Manglerud. Reguleringen blir vedtatt mot A, SV, og MDGs stemmer. Ordføreren går dermed gjennom en del formaliasaker, blant annet utnevnes Øystein Sjøtveit (F) til ny leder av Byutviklingskomiteen, etter at Jøran Kallmyr (F) har meldt overgang til det private arbeidsmarkedet.

15:35 Bystyret behandler sak om hvordan flertallsmerknader skal utkvitteres av byrådet. Saken er av såkalt indremedisinsk karakter, hvilket betyr at det neppe er noen som utenfor bystyresalen som har oversikt over hva den dreier seg om.

15:35 Bystyret behandler sak om tolketjenesten i Oslo. Toril Berge holder første innlegg. En god og velfungerende tolketjeneste er avgjørende for at kommunen skal kunne følge opp sine forpliktelser ovenfor innvandrere, men den store økningen i antall språk i Oslo, legger press på tilbudet, sier Berge. Dagens enstemmige vedtak oppfordrer byrådet til å holde nær kontakt med utdanningsinstitusjoner for å holde kvaliteten på tolketilbudet på et høyt nivå. Vi mener ikke, som venstresiden, at alle tolker må være kommunalt ansatte, men er tvertimot glad for at kommunen nyttigjør seg kompetansen som befinner seg utenfor kommunen. For det er kompetansen som er viktigst, og den skal vi ikke fire på, avsluttet Berge.

15:50 Bystyret behandler områdeprogram for Oslo S. Herman Kopp (H) har ledet arbeidsgruppen som har arbeidet med dette programmet, og redegjør for hvilke vurderinger man har gjort. Kopp forteller at det er bred enighet om hovedprioriteringene i programmet, blant annet om at det viktigste er å få på plass et nytt sentralstasjonsbygg.

16:00 Espen Ophaug tar ordet, og sier at arbeidsgruppa har prøvd å konsentrere seg om de store linjene i området. Oslo S er Norges viktigste kollektivknutepunkt, og det er helt avgjørende for Venstre at vi legger til rette for at det fortsatt skal være det. I tillegg til ny sentralstasjon, mener derfor Venstre at det er viktig å få på plass en ny bussterminal. Dette er også grunnen til at vi ikke vil være med på forslag om å rive Nylandsbroen, da dette blir en viktig adkomst til denne terminalen sa Ophaug, og understreket at man i prosjekter av denne størrelsen, er avhengig av grunneierbidrag. Områdeprogrammet gir et godt utgangspunkt for at Oslo S fortsatt skal være det viktigste kollektivknutepunktet i Norge, avsluttet Ophaug.

16:15 Bystyret stemmer over Områdeprogrammet. Hovedtrekkene blir enstemmig vedtatt, mens bystyret deler seg i en del enkeltforslag.

16:25 Bystyret vedtar enstemmig reguleringsplan for Ammerudgrenda 27.

16:25 Bystyret vedtar enstemmig at kommunen fortsatt bør ha ansvar for gravferdsforvaltning, men at man skal ta sikte på å dra nytte av kompetansen i Felleskirkelig råd.

16:25 Bystyret tar middagspause frem til ca. 17:00. Oppdateringene herfra fortsetter etter pausen.

17:00 Bystyret gjenopptar forhandlingene med å behandle reguleringsplan for Brugata 1-11 og Storgata 36, det såkalt Prindsen-området. Espen Ophaug tar ordet, og sier han er glad for at Prindsen reguleres til bypark, slik at området kan bevares gjennom bruk. Det er et flott område midt i sentrum vi nå gjør tilgjengelig for hele byen, sa Ophaug, og fortalte bystyret om den rike kulturhistorien Storgata 36. Et annet navn på området har vært De fattiges kvartal, og her har de gjennom historien blitt gitt hjelp til byens vanskeligstilte. Venstre ønsker å åpne området slik at flere kan bli kjent med det. Reguleringen baserer seg på fredningsvedtaket, og byantikvaren og riksantikvaren stiller seg bak. For Venstre er det tydelig at vi i denne saken har oppnådd det best tenkelige kompromisset vi kunne komme frem til, avsluttet Ophaug.

17:15 Reguleringsplanen for Prindsen blir vedtatt.

17:15 Espen Ophaug tar ordet for å redegjøre for reguleringsplan for Hollenderkvartalet. Reguleringsplanen legger til rette for 200 nye leiligheter, og det mener Venstre er et godt byutviklingsgrep for Gamle Oslo. Nærheten til middelalderbyen er umiddelbar, og det er gode muligheter for rekreasjon og aktivitet i grøntområder, sier Ophaug, og redegjør også for hvorfor Venstre ikke har gått inn for å føre Hovinbekken gjennom området. Venstre er for gjenåpning av elveløp der det lar seg gjøre, men i dette tilfellet har Hovinbekken aldri gått der det nå foreslås at den skal gå. Når vi i tillegg har sett at en slik gjenåpning vil medføre store praktiske vanskeligheter for hele prosjektet, har vi landet på at dette ikke er noen god idé, sa Ophaug.

17:25 Reguleringsplanen for Prindsen-området blir vedtatt.

17:30 Bystyret behandler forslag fra SV om museumsbåter til Bygdøy. Julianne Ferskaug tar ordet, og forteller at Ruter nylig har levert en båtstrategi til bystyret, og at byrådet snart kommer med en egen sak om dette. Det er viktig å se kollektivtilbudet, også på sjøen, under ett, for å skape et helhetlig tilbud. Jeg er sikker på at byrådet vil ta med seg merknadene fra Kultur- og utdanningskomiteen om at museumsbåt er noe man bør se nærmere på når saken legges frem, avsluttet Ferskaug.

17:40 Bystyret behandler sak om etablering av offentlig internasjonalt grunnskoletilbud (IB) i Oslo. Julianne Ferskaug tar ordet, og sier at det er i overkant av 3000 skoler i 141 land som er en del av IB-familien. Det er veldig bra at vi nå legger opp til at offentlige skoler i Oslo kan bli en del av dette, og gjøre det lettere for barn å ta en helhetlig, engelskspråklig utdannelse fra grunnskolen av. Dette er også et eksempel på at private aktører ikke har monopol på innovasjon, avsluttet Ferskaug.

17:50 Bystyret vedtar enstemmig at man skal gå videre med arbeidet med å opprette et internasjonalt grunnskoletilbud i Oslo. Det er skolene selv som avgjør om de skal søke om å bli IB-skole, og det legges ingen føringer på hvem eller hvor dette børs skje, annet enn at det anses naturlig at det blir én i øst og én i vest.

17:55 Bystyret behandler innbyggerinitiativet Nei til kutt i busslinje 59. Odd Einar Dørum tar ordet, og redegjør for komiteens enstemmige vedtak, som sier at det er Ruter som skal vurdere enkeltruter, mens bystyret vedtar rammene i de årlige budsjettbehandlingene. Han tilbakeviser også Aps påstander om at de i sitt alternative budsjettforslag styrket kollektivbudsjettet, ettersom økningen de foreslo var saldert ved å ta penger ut av en annen del av det samme budsjettet. Det er bra at Arbeiderpartiet er engasjert i kollektivtilbudet, men det er ikke riktig å forsøke å gjøre seg større på bekostning av andre ved å regne feil, avsluttet Dørum.

18:05 Byråd Elvestuen tar ordet, og forteller at Ruter i år har hatt en vekst i trafikken på 4,8%. Bystyret vedtar sammen med Akershus fylkeskommunene rammene for Ruter, som får et oppdrag om å lage et best mulig kollektivtilbud for pengene. Da må man noen ganger ta ned marginale ruter for å styrke de mest brukte, selv om jeg har stor forståelse for at det ikke er populært når ruter nedlegges, avsluttet Elvestuen.

18:10 Bystyret går videre til å behandle planstrategien for kommuneplan 2013. Planstrategien legger føringer for hvilke vurderingerbyrådet skal legge vekt på i arbeidet med kommuneplanen, og forteller byrådet hvilke temaer bystyret mener det er spesielt viktig å behandle grundig. Ikke overraskende er befolkningsveksten et at de mest sentrale premissene for planarbeidet, men også grønn byutvikling, fortetting langs kollektivknutepunkter og en helhetlig miljøsatsning er viktige temaer.

18:30 Espen Ophaug tar ordet, og sier at både Byutviklingskomiteen og Finanskomiteen har gjort et solid arbeid med planstrategien. Faktisk har det vært så grundig behandlet, at vi kanskje har fått litt for mange og detaljerte merknader, sier Ophaug. Byrådet og komiteen deler i hovedsak syn på hva som er de viktigste temaene som må omtales i kommuneplanen når den kommer til neste år, men bystyret understreker i dag at boligutvikling også må være et av temaene som behandles grundig, sa Ophaug.

18:40 Bystyret vedtar planstrategien etter en lang og kompleks voteringsorden, som dog ble gjennomført uten overraskelser.

18:45 Bystyret behandler forslag fra MDG om å innføre kjøttfri mandag i kommunens kantiner. Komitébehandlingen har vist at det store flertallet i bystyret ikke ønsker å pålegge noen å spise vegetarmat enkelte dager i uken, men at det skal legges til rette for å servere vegetarisk mat hver dag.

18:50 Terje Bjøro tar ordet, og sier at han som barn lærte at hvis man spiser fisk, så blir man frisk. Likevel er det viktig å la folk bestemme selv hva de spiser. Han sier videre at byrådet allerde satser på å tilby et variert og godt kosthold, og trekker frem tidligere vararepresentant for Venstre i bystyret, Ingrid Espelid Hovig, som pleier å si at det er ernæringen, opplevelsen og ikke minst smaken som er det viktigste for et godt kosthold.

19:05 Med det er møtet over, og Ordføreren ønsker vel hjem. Oslo Venstre takker for følget gjennom det som har vært en spennende dag, og oppfordrer alle til å lese mer om byrådets budsjettforslag, med en storstilt satsning på skole og kollektiv, her på våre nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**