Kortsiktig om grønne sertifikater

Venstre var en pådriver for å få på plass ordningen og mener kritikerne i dag tenker for kortsiktig. — Skal vi klare å omstille samfunnet til økt bruk av fornybar energi er grønne sertifikater en del av løsningen, sier Breivik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Kritikerne tenker kortsiktig
Nestleder Terje Breivik i Venstre slår tilbake mot kritikerne av grønne sertifikater i Nationen.

– De utviser mangel på perspektiv og langsiktighet når de mener utbygging av vindkraft og vannkraft er pengesløseri. Ordningen med grønne sertifikat er en start på gjøre fornybar energi konkurransedyktig med fossil energi som olje, gass og kull, sier Breivik.

– Dersom vi skal få ned klimautslippene må fornybar energi erstatte fossil energi. Alternativet eksisterer ikke. Da må vi skape et marked for dette, sier Breivik.

Klima, miljø, vindmøller

Foto: Microsoft

– Husk, bare i Norge har vi et forbruk av fossil energi som er mer enn dobbelt så stort som fornybart. I et 15 — 20 års perspektiv er vi derfor ikke i nærheten av å være selvforsynte engang. Ser vi utover egne grenser, vil behovet for fornybar energi de kommende ti – årene være formidabelt, sier Breivik

Les hele saken i Nationen.

Les mer om Venstres meninger om grønne sertifikater.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**