– Kommunesammenslåing må lønne seg

– Det er viktig at vi lokalpolitikere selv tar initiativ til sammenslåing av kommuner, mener Haram Venstres Christian Holstad Lilleng. – Venstres mål er at en frivillig prosess fører fram til færre og sterkere kommuner som også gis flere oppgaver.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Christian Holstad Lilleng

– Regjeringen må sørge for at kommunesammenslåing både gir kommunene bedre økonomi og flere oppgaver. Da kan vi få en mer demokratisk og effektiv kommunestruktur uten bruk av tvang, mener Lilleng. – Større og sterkere kommuner vil gi oss mer lokaldemokrati og bedre sosiale tjenester. Med større kommuner kan staten desentralisere flere oppgaver, samtidig som det blir enklere å samordne de kommunale tjenestene og tiltrekke seg arbeidskraft.

Større kommuner
Lilleng er sterk tilhenger av større kommuner enn i dag.
-Vi i Venstre vil desentralisere helsetjenester som rehabilitering, folkehelse/forebygging, rusomsorg og psykisk helse, samt barnevern, kultur, kriminalomsorg, sikkerhet/beredskap og miljø til de nye kommunene. Også videregående skole bør kunne desentraliseres, forteller Lilleng.
– En slik løsning vil kunne gi kommunene mulighet til å se hele skoleløpet under ett.

Lilleng er klar på at kommunestrukturen blir et tema etter valget.
– Jeg vil si det så enkelt at så snart Senterpartiet er ute av Regjeringskontoret, så vil det skje store forandringer i kommunestrukturen. Den nye Venstre-gruppa på Stortinget vil komme til enighet med de andre borgerlige partiene.

Lite hendt siden 1960
– Kommunestrukturen har ikke endret seg nevneverdig siden 1960-tallet, sier Lilleng. – Det er positivt at Frp nå ivrer for en moderne kommunestruktur, og at også Høyre har beveget seg i denne retningen. Det betyr at et nytt borgerlig flertall allerede fra dag én kan ta fatt på denne viktige reformen for modernisering av offentlig sektor.

Haram, Skodje og Ørskog?
– Den første sammenslåingen her hos oss vil nok bli Haram og Sandøy så snart Nordøyveien er på plass. Deretter er det naturlig med en sammenslåing av Haram, Skodje og Ørskog. Disse tre kommunene ligger jo på rad og rekke, de er forholdsvis like og trenger alle å bli større for å kunne ta tak i de utfordringene som kommer.

Den store sammenslåingen tror Lilleng uansett skjer med Hamsund-sambandet.
– Vi i Venstre ivrer jo for Hamsundsambandet. Kommer det på plass blir jo Haram, Ålesund og Giske knyttet sammen med få minutters reisevei. Spørsmålet er jo ikke om man gjør noe, men hva. Skal man slå sammen alle de nevnte seks kommunene, eller la det bli to kommuner? avslutter Lilleng

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**